söndag 16 februari 2020

En smakebit på søndag - Tropiska fiskar


Idag utgår smakebiten från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu, inga spoilers!

En kolossal oval spegel hängde mellan två kolonner stående av chokladbruna byråer. Spegeln kunde vridas kring sin mittaxel och var fäst vid byråerna, och jag var alltid noga med att inte röra vid den, inte lämna spår. Jag drog fram en stol och klättrade upp. Det pirrigaste ögonblicket var precis innan jag öppnat den översta byrålådan. Å, tänk om där inte fanns något glitter i röran med regnbågens alla färger, släta som strandens stenar eller grova som sand, i alla tänkbara former? Men gång efter gång låg de där och det var alltid lika spännande - bekräftelsen på att skönhet var magiskt verklig. När jag långsamt drog ut lådan exploderade färgerna som fotoblixtar.
Där låg högar i guldgult och grönt och liknade en egendomlig asiatisk eller arabisk rätt. Smyckena förde mig till ett ställe som var bättre än himlen. De var regnbågssnäckor som sköljts upp på en fantasistrand.


Månadens språk är "östafrikanska". Doreen Baingana kommer från Uganda och boken är ursprungligen skriven på engelska.

15 kommentarer:

  1. Känner inte till den boken, men det var en färgsprakande smakbit :)

    SvaraRadera
  2. Vacker smakebit! Tack för den!

    SvaraRadera
  3. har inte läst boken,men jag känner till den. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Det lät som en fantasieggande bok från ett spännande land! Och vilket fint omslag! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  5. Det var en vacker smakbit, tack för den!

    SvaraRadera
  6. omslaget känns igen, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Kände inte till den här, intressant smakbit!

    SvaraRadera
  8. Tack för vacker smakbit! Ha en fortsatt trevlig kväll kram Nina

    SvaraRadera
  9. Fascinerande beskrivning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Tack för en intressant smakbit.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...