torsdag 27 februari 2020

The Sea


Max Morden, a middle-aged Irishman returns to the seaside town where he spent his summer holidays as a child--a retreat from the grief, anger, and numbness of his life without his recently deceased wife. It is also a return to the place where he experienced the strange suddenness of both love and death for the first time and his memories of the past.

En lågmäld och fin berättelse som dock inte riktigt grep tag i mig. Sannolikt för att den inte funkade så bra att lyssna på när jag höll på med annat; den hade nog gjort sig bättre som pappersbok att läsa i lugn och ro. Och väldigt störd blev jag av ett par partier med grymhet mot djur, även om det för all del inte var så utstuderat. Jag har en tendens att bli så upprörd att jag förlorar mig i sådant och "missar" boken.

The Sea tilldelades Bookerpriset 2005 och jag lyssnade på den för Litteraturpristolvan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...