lördag 1 februari 2020

Styr din plog över de dödas ben


Jag fortsätter att försöka komma ikapp med alla böcker som blev läsa i januari...

Årets första bok blev Olga Tokarczuks Styr din plog över de dödas ben som jag lyssnade på. Jag hade nog, när jag tänker efter, ingen aning om vad boken skulle handla om och jag blev tämligen överraskad; dels för att den var så lättillgänglig, dels för att den var lite "deckaraktig" - 'thriller' kallas den för i baksidestexten, och må hända är det en bättre beskrivning.

Det är vinternatt och snön faller tät. Janina Duszejkos hus är ett av få bebodda i den lilla byn på den polska landsbygden. Tidigare arbetade Janina som lärare, numera ägnar hon dagarna åt att översätta William Blake, studera astrologi och se om välbärgade Warszawabors sommarställen. Hon betraktas som en ensling, som föredrar rådjurens och vildsvinens sällskap framför människornas.

Den här natten inträffar den första av en rad allt märkligare händelser i Janinas avlägsna hörn av världen. Grannen Storfot hittas död. Snart följer fler offer. Den lokala polisen famlar, och Janina inser att hon måste ta utredningen i egna händer. Bara hon verkar kunna tyda spåren.

"Styr din plog över de dödas ben" är en mörk sagoliknande thriller som utforskar människans förhållande till naturen, och utmanar föreställningar om rättsskipning, ödestro, förnuft och vansinne.

Jag tyckte verkligen jättemycket om den här boken. Ja, kanske är 'sagoliknande' inte en så tokig beskrivning, även om jag inte skulle komma på att kalla den så själv. Den har något lätt mystiskt, näst intill magiskt, över sig och stark koppling till naturen. Helt i min smak!

Boken ingår i utmaningen Förkovran, som en av tre böcker av senaste årets Nobelpristagare (ja, hon får ingå där, tillsammans med Handke, eftersom det nu blev som det blev med Akademien).

6 kommentarer:

  1. Den här vill jag verkligen läsa. Kanske får passa på nu när den är månadens pocket på jobbet så den har ett riktigt bra pris :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Om du inte vill försöka ljudboka lite igen. Jag tror att den ligger kvar på P1.

      Radera
  2. Riktigt bra bok! Jag är sugen på att läsa hennes Löparna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnade på den för någon vecka sedan. Inte lika lättillgänglig som denna.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...