lördag 1 februari 2020

Månadens språk är "östafrikanska"


Ja, det verkar ju som det trots allt är några som vill hänga på i Månadens språk - åtminstone då och då - så jag gör väl en enkel introduktion för februari, då månadens språk alltså är "östafrikanska". Och så gör jag väl som Helena på Ugglan & Boken gjorde: lägger upp en sammanfattning av januaris språk italienska i morgon, där ni kan dela med er av vad ni läst och på så sätt ge varandra (och mig) tips.

Aktuella länder hittar du på Världslitteraturs sida över afrikansk litteratur (skrolla ner en bit) och denna månad är det alltså mindre viktigt vilket språk boken är författad på, utan författarens geografiska ursprung är det som gäller.

Det man bör vara medveten om när det gäller afrikansk - och även arabisk litteratur - är att det mesta som når oss är skrivet av afrikaner i exil eller förskingring. Många av författarna är bosatta i USA, Storbritannien, Frankrike, Italien... en del är till och med födda där. Men man tager vad man haver. Om detta är den möjlighet jag har att få en inblick i dessa kulturer och miljöer, så köper jag det.

Här nedan följer några relativt välkända författare/titlar som inspiration, bland annat den ständigt Nobelpristippade Ngugi Wa Thiong'o från Kenya och den numera klassiska Utvandringens tid av Tayeb Salih från Sudan. Övriga länder i detta urval är Kongo-Brazzaville, Gabon, Somalia, Mauritius och Uganda.







 


                                             

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte försöka mig på något av Ngugi Wa Thiong'o - har lånat hem från bibblan och hoppas jag ska hinna med :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Jag har bara läst en titel av honom, men han är inte med i min hög denna månad; jag har valt sådant som står i hyllan och väntar.

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...