lördag 28 april 2018

Den vita tigern


Möt Balram Halwai, Den vita tigern: tjänare, filosof, entreprenör, mördare. Under sju nätter, i ljuset av en befängd ljuskrona, berättar Balram sin historia...

Han föds i Indiens mörka hjärta, och tas ur skolan för att arbeta på en teservering. Medan han krossar kol och torkar av bord drömmer han om att fly - om att lämna Moder Ganges stränder, i vars dunkla djup kvarlevorna av hundra generationer har sipprat.

Balram anställs som chaufför åt ett rikt par och deras två dvärgspetsar. Bakom ratten på en Honda ser Balram för första gången Dehli. Staden är en uppenbarelse. Mitt bland kackerlackorna, telefonbolagen, världens 36 000 004 gudar, slummen, galleriorna och trafikstockningarna börjar Balrams omskolning. Fångad mellan sin instinkt att vara en lojal son och tjänare och sin önskan att klättra på statusstegen lär han sig en ny moral i hjärtat av ett nytt Indien. Balram börjar se hur Tigern skulle kunna fly sin bur. För en man måste väl spilla lite blod för att nå toppen?

Den vita tigern är en saga om två Indien. Balrams resa från bylivets mörker till entreprenörskapets lysande succé är ytterst amoralisk, strålande vanvördig, djupt gripande och helt igenom oförglömlig.

Mustigt och burleskt. Ger inte någon vacker bild av Indien, direkt, som någon kommenterade när jag hade med en bit av den som En smakebit på søndag. Absolut läsvärd.

Det är nu ett tag sedan jag läste ut den, men tröttman har åter tagit sitt grepp om mig och därför har det blivit dåligt med inlägg. Jag är evigt tacksam över att jag får en extra ledig dag veckan som kommer. Det behöver jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...