tisdag 10 april 2018

Var det bra så?


Oj oj! Provokativt, omskakande, tankeväckande, nattsvart och jävligt bra. Varför har jag inte läst den förr?

Jag kan känna igen en del från när jag bodde i Vårby Gård, en annan "slumförort", dock inte lika invandrardominerad som Tensta. I Vårby Gård var 50% av namnen på dörrarna utländska, då när jag bodde där. Det jag slogs av var hur elaka barnen/ungdomarna var mot varandra, inom gänget, mot sina vänner. Att de slogs med varandra, var taskiga mot varandra. Så var det inte när/där jag växte upp. Jag såg aldrig någonsin folk slåss inom mitt kompisgäng, inte var vi elaka mot varandra heller och jargongen var aldrig ovänlig. Högstadiet gick jag förvisso i Jordbro, ytterligare en "slumförort" och där såg jag väl en del sådana drag, men aldrig som jag sedan i vuxen ålder såg i Vårby Gård.

Lotta Svensson växer upp i förorten Stensby under sjuttio- och åttiotalen. Det heter att samhället blir alltmer jämlikt och att de flesta får det bättre. Men i höghuset där Lotta bor är porten sönderslagen och det stinker piss i de trasiga hissarna. "Var det bra så?" skildrar unga människor födda in i ett samhällsbygge som kommer av sig.


I sin debutroman "Var det bra så?" från 1999 ville Lena Andersson göra upp med det hon uppfattade som en snedvriden mediabild av förorten som en mångkulturell idyll. Själv uppvuxen i Tensta var inte det hennes erfarenhet. Utsattheten var inte en enkel fråga om etnicitet, utan om klass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...