lördag 7 april 2018

Helgfrågan vecka 14

Helgfrågan hos Mia lyder:

Vilken typ av läsare är du?

Vad längtar du efter just nu?

Jag har letat runt lite i bokbloggarna och sett hur folk anger sig som endera snabba eller långsamma läsare. Vad är då jag?

Jämfört med gemene man skulle jag anta att jag är snabbläsare. Jämfört med dem som bokbloggar antar jag att jag är rätt långsam, eller i alla fall inte snabb.

Så vad är då en snabb eller långsam läsare? Jag har hört att 50 sidor i timman är en normal läshastighet. I en universitetskurs jag gick hade äldrekursarna fått fram att genomsnittstiden för den engelska facklitteratur som ingick i kursen var 10 sidor i timman. Det beror naturligtvis på vad man läser.

Jag googlade och fann att genomsnittlig lästid är 250 ord i minuten. Källan känns rätt vederhäftig.

I boken jag läser nu, som har ganska litet format, har kontrollsidan 225 ord. Det borde då alltså ta 45 minuter att läsa 50 sidor. Ja, då får jag väl klocka! :)


Vad jag längtar efter nu? Vila, vila, vila, vila, vila, vila... Alltid bara att någon gång få vila.


TILLÄGG: Nu har jag klockat. Jag läste 58 sidor på 45 minuter. Men det är många halvsidor med, så sannolikt ligger jag på något slags medelhastighet.

3 kommentarer:

  1. du läser snabbt. det gör jag ibland... vill ge författaren en ärlig chans :)

    SvaraRadera
  2. (jag är duktig på att skumma och hitta den information jag behöver - men inget för bra romaner)

    SvaraRadera
  3. Nejdå, jag är inte särskilt snabb. Se tillägget! :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...