torsdag 4 juli 2019

Hett i hyllan #11


Ja, då var det torsdag igen och dags för Hett i hyllan som utgår från Monika. Om de där böckerna som stått i hyllan och samlat damm i en halv evighet men som förtjänar att komma fram i ljuset.

Jag läser om Kate Morton i var och varannan blogg, en författare jag aaaldrig hört taaalas om. Och när jag hjärntvättats (hjärnsmorts) tillräckligt många gånger blir jag nyfiken och börjar googla och... *host*


Ser man på! Det är naturligtvis trädgård jag fallit för. I hyllan finns gamla trädgårdar, gömda och glömda, hemliga, ryska och you name it trädgårdar. Jag kan liksom inte stå emot när trädgård ingår i titeln.

Jag blev lite förskräckt när jag slog upp den, texten är pytteliten och marginalerna obefintliga. Men hur jag avskyr böcker utan marginaler! Kanske för att det ofta gör texten för bred för att den ska vara gott läsbar. Det där med läsbarhet är ett ofta försummat ämne, trots att det är beforskat. Kanske inte främst i bokvärlden, men definitivt i studievärlden - där jag tillbringat ansenlig del av mitt liv. Läsbarhet borde vara ett obligatoriskt ämne för lärare och läras ut i alla skolor. Så, nu har tant rutit.

Hur som helst, jag provläste första sidan och det funkade bra trots allt och dessutom blev jag nyfiken. Ska nog ta tag i den snart.


11 kommentarer:

  1. Kate Morton verkar spännande. Vet ingenting om henne, men googlade lite. Har skrivit många bästsäljare. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag trodde att jag var ensam om att inte känna till henne :)

      Radera
  2. Kate Morton tycker jag att jag ser överallt på Instagram nu för tiden men jag har aldrig läst henne. Är det feelgood?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte det. Noll koll, ha ha!

      Radera
  3. Jag har läst en Morton, men jag tror att den kan bli den enda jag läser. Passade inte mig jättebra.

    För övrigt håller jag med om läsbarhet. Inga marginaler är bland det värsta som finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte riktigt att det är min gere heller, men jag ska testa.

      Radera
  4. Jag tycker att det är så jobbigt att läsa när texten är för liten. Blir lätt att jag inte har lust att läsa alls då, hur bra boken än är....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är många intressanta böcker jag ställt tillbaka efter att ha upptäckt myrstil.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...