onsdag 17 juli 2019

Jag kommer att döda någon


Jag inser att jag missat att skriva om denna, som var den första bok jag läste i juli. Boken är skriven av den kurdiske författaren Firat Ceweri och jag fann den på bokrean. Jag tänkte att den skulle passa bra att läsa denna månad, då Månadens språk är just kurdiska.

Temos vilsna kringirrande med en kniv i fickan blir en sorts helvetesvandring genom en anrik kurdisk storstad.
Romanen består av två delar, där Temo och författaren för ordet i var sin del. Men den mystiska och vackra Diana, en tidigare kurdisk aktivist tvingad till prostitution, hittar vägen till bådas hjärtan. Hon är romanens drivkraft i detta originella triangeldrama och författaren får hennes öde att representera hela den uråldriga konflikt som nu skakar om stora delar av världen. Konflikten mellan tradition och modernitet, mellan folk och stat, mellan patriarkatets privilegier och kvinnans rättigheter, mellan blodsband och personlig frihet.

En mörk bok som jag gillade mycket. Jag är så himla glad för utmaningen Månadens språk. Den har fått mig att hitta en massa bra böcker som jag sannolikt aldrig annars hittat - och om jag hittat dem, förmodligen inte läst. Läsning ska definitivt vara lust, men jag upplever att jag vinner så mycket på att inte alltid bara ta den titel jag för närvarande känner mig mest sugen på, utan att ha lite press på mig i form av utmaningar som får mig att ta mig an det som inte är "lättast och närmast" utan får mig att anstränga mig en smula, gå utanför ramarna och vidga mina vyer.




1 kommentar:

  1. Gillar också att utmana mig lite i min läsning. Kul att du gillade den här!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...