torsdag 10 januari 2019

Hett i hyllan #7


Så här skriver Monika:
Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?



Min far läste väldigt mycket sience fiction på den tiden det begav sig. I viss mån smittade han av sig på mig. Han läste nästan bara på engelska, böcker han köpte när han var ute och reste i jobbet - vilket han var lite för jämnan. På den tiden fanns det inte så mycket sf i översättning. Jag var oerhört fascinerad av omslagen till de där engelska sf-böckerna minns jag. Jag kunde sitta och bläddra bland dem hur länge som helst. Pappas favorit var Asimov men Simak gillade han också. 

Vad jag nu kan minnas har jag läst tre böcker av Simak tidigare, Websters värld, Porten till stjärnorna och Ring runt solen. Den här vet jag inte riktigt var den kommer ifrån. Den har inte stått så där hysteriskt länge i hyllan som de flesta av böckerna i mina föregående poster, men helt säkert mer än ett år. Jag har inte läst på baksidan vad den handlar om och jag tänker nog faktiskt inte göra det heller, utan börja läsa helt förutsättningslöst. 

Men åh, nu blir jag riktigt sugen plötsligt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...