söndag 6 januari 2019

Årets bästa - 2018


Sent omsider tänkte jag sammanställa de böcker jag tyckt mest om under året som gick. Efter mycket klurande har jag kommit fram till att det nog får bli dessa - och kanske några till egentligen. Håhå jaja, inte är det lätt! Jag har valt att inte försöka begränsa mig till ett specifikt antal, utan det fick bli som det blev och här kommer de, helt utan inbördes ordning:

De kommer att drunkna i sina mödrars tårar - Johannes Anyuru

Moby Dick - Herman Melville

Half of a Yellow Sun - Chimamanda Ngozi Adichie

Tystnaden - Shusako Endo

1984 - George Orwell

Raskens - Vilhelm Moberg

Stadserien - P A Fogelström

Andarnas hus - Isabel Allende

Hägring 38 - Kjell Westö

Och mörkret täcker jorden... - Jerzy Andrzejewski

Stenblödning - Ibrahim al-Koni

Begravd jätte - Kazuo Ishiguro

The Ballad of the Sad Café (långnovell) - Carson McCullers  (har jag inte skrivit om än)


4 kommentarer:

  1. Fogelströms serie och Allendes Andarnas hus, jättebra. Ishiguro läste jag en annan bok, var inte så imponerad. Anyuru står på läs-listan. Tack för intressant lista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme! Mest äldre böcker, inser jag, vilket kanske inte tilltalar en majoritet :)

      Radera
  2. Begravd jätte skulle jag gärna vilja läsa!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...