söndag 18 augusti 2019

En smakebit på søndag


Pust! Jag har äntligen satt mig ner för lite vila efter att ha kört med alla tre ungarna och ett släp lastat med möbler och växter från Stockholm. Jag har fått dem av min lille far och det är ju bra på alla sätt, men jag blir helt matt bara jag tänker på ommöbleringen som förestår mig. Jag räknar med att behöva "riva" hela bokhyllan längs ena väggen för att få till det, sju höga Billy-hyllor varav två har böcker i dubbla rader. Gah! Jag vågar inte tänka på hur det ser ut där bakom. Hyllan har stått där i elva år. Nå ja, det kanske är trevligt att plocka ut alla böcker och bli klar över vad jag egentligen har. 

Idag utgår smakebiten från Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten.


- Du känner till historien! sa Hector. Förr i tiden var allt detta grönt. Det var bananplantor, mangoträd, kapockträd som förtärdes av parasitlianer. Det fanns en ravin som under regnperioden svällde och svällde tills den svämmade över och efterlämnade bördig, tjock dy. Sedan fällde bönderna alla träd för att göra kol och torkan fick fäste. Du förstår, det är vårt fel att vårt paradis har gått förlorat.
Är det inte alltid mnniskornas fel att paradisen går förlorade, tänkte Babakar.




Träd är livsviktiga. Klicka för skogen hos Naturarvet här. Stöd Vi-skogen här.


5 kommentarer:

  1. Har läst en annan bok av den författaren och tyckte väldigt mycket om den. Den här finns oläst i min bokhylla. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. den boken är jag intresserad av att läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av henne men är nyfiken och ska göra det, snart. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  4. En författare som jag förut haft funderingar på att läsa, men det har inte blivit av än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...