tisdag 26 november 2019

Nora eller Brinn Oslo brinn


Som vanligt ligger jag efter. 20 oktober läste jag ut denna enligt Goodreads.

Hur svartsjuk får man bli? Hur ofta kan man titta på en främmande människas Instagram? Hur mycket mensvärk måste man ha? Är Norge paradisets mittpunkt?

Johanna är ihop med Emil. Emil har en exflickvän som heter Nora. Nora är allt ­Johanna inte är: vacker, norsk, offentligt älskad i ­sociala medier. När Johanna av en slump får reda på att Emil och Nora ska ses inleder hon en grundlig efterforskning om Nora på Instagram – en undersökning som inte tycks kunna få ett slut. Samtidigt förtärs Johannas kropp inifrån; inte bara av svartsjukan, utan också av en genomborrande, ändlös smärta i livmodern.

I sin autofiktiva och svart humoristiska ­roman Nora eller Brinn Oslo brinn under­söker Johanna Frid med skarp blick två av vår tids stora kvinno­sjukdomar - Instagram och endometrios.

Jag hade nog inte givit mig på den här boken om det inte varit för att jag händelsevis är bekant med en släkting till författaren. Relationsromaner är inte riktigt min grej och svartsjuka är inte heller särskilt intressant i mina ögon. Hur som helst...

Jag har väldigt svårt att identifiera mig med bokens Johanna, i synnerhet har jag svårt att känna igen mig i svartsjukan. Inte lider jag av någon av kvinnosjukdomarna Instagram eller endometrios heller. Mest kände jag mig som en gammal tant, helt fjärmad från den nya unga världen, när jag lyssnade. Men rätt kul är den ju, mitt i allt elände, och jag gillar hur Frid pendlar mellan svenska, danska och lite norska. Och eftersom jag lyssnade blev det extra tydligt och extra trevligt med de olika språken.

Snyggt omslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...