måndag 4 november 2019

Utmaning: Authors & Characters - Maja


Authors & Characters utgår från Lyrans Noblesser och går av stapeln varje måndag. Denna vecka är namnet Maja. Det är tillåtet att välja namnformer, vilket jag denna gång gör när det gäller karaktären.



Maja Hagerman är vetenskapsjournalist, författare och filmare. Jag har alltid trott att hon är historiker i botten, men när jag nu googlar visar det sig att så inte är fallet - även om hon är hedersdoktor vid Historisk-filosofiska fakulteten vid Uppsala universitet.

Hon har framförallt skrivit historiska fackböcker. Mest känd är hon kanske för Spåren av kungens män, som vann Augustpriset 1996. Hon finns också att beskåda i Tusenårsresan, som finns tillgänglig i Öppet arkiv på SvT Play.



Hemmafrun Maj får vi träffa i Kristina Sandbergs uppskattade trilogi bestående av Att föda ett barn, Ta hand om de sina och Liv till varje pris. Den senare vann Augustpriset 2014. Själv har jag bara läst första delen, men tanken är väl att jag någon gång ska klämma de följande två också.


6 kommentarer:

  1. Hagman har jag inte läst, men hemmafrun Maj älskade jag. Till slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se vad jag tycker om henne, när jag kommit så långt :)

      Radera
  2. Känner varken till Maja Hagerman eller hemmafrun Maj. Men man kan ju inte känna alla. ;)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...