söndag 23 december 2018

Fruktans hus


Maja och Mikael tänker köpa ett hus vid sjön Mjörn utanför Göteborg. De förra ägarna till det gamla huset blev brutalt mördade och polisen lyckades aldrig lösa fallet. Huset har nu stått tomt i två år. Därför är priset lågt och Maja och Mikael bestämmer sig för att slå till. Första natten upptäcker Mikael att en tonårsflicka gömmer sig på vinden. Hon flyr och hittas kort därefter mördad. Den unga tjejen har rymt från ett HVB-hem i närheten där hon behandlats för sitt drogmissbruk. Ytterligare en flicka från hemmet omkommer och en annan försvinner spårlöst. Fatima Wallinder, utredare vid Göteborgspolisen, tar sig an fallet och hittar en låda med potensmedel i husets källare. Spåren leder till illegal läkemedelsförsäljning som drivs av en svensk man i Marbella. Vem är han? Finns det ett samband mellan dubbelmordet och tjejerna på HVB-hemmet? Och vad är det för hemligt ordenssällskap en av de intagna pratar om? 

När jag hade ett utdrag ur Hem i En smakebit på søndag - v 48, så fick jag en kommentar från Åsa, som tipsade om den här boken. Och nu har jag lyssnat på den. Jag som inte läser deckare, ha ha! Nu är jag visst i gasen ordentligt. Jag kände inte alls till författaren tidigare - inte så underligt kanske, när jag nu inte läser deckare, men en del deckarförfattare går ju liksom inte att undgå. Lite kul var det ju att den utspelar sig i de trakter där jag har mitt själsliga hem, där jag borde bo. Min barndoms somrar tillbringade jag i Floda och om midsomrarna dansade vi på Nääs. Behövde man åka in till stan var det Alingsås som gällde - inte Göteborg faktiskt. Det här var ju långt före pendeltågens tid, då Floda ännu var lååångt ute på landet. Nå väl...

Riktigt bra! Jag läser gärna mer av Mats Ahlstedt, vars texter genomsyras av ett starkt samhällspatos där han tydligt tar parti för utsatta kvinnor. Apselut något för mig :)  Tack Åsa för tipset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...