tisdag 25 december 2018

Gruppen


Denna bok ingår i utmaningen 3x3 2018 som en i en trio av böcker jag har lånat av min storläsande 93-åriga faster, böcker som hon rekommenderat. Hon läser en hel del på engelska, och alla tre är just på engelska. Nu har det ju gått särdeles trögt med just denna trio, trögt med att läsa på engelska. För att överhuvudtaget komma någonvart så tog jag mig friheten att konvertera den till ljudbok, på svenska. Jag lyssnade på den i slutet av november.

1963 ansågs den chockerande frispråkig och såldes i miljonupplagor. Idag räknas Mary McCarthys klassiker Gruppen, om åtta nyexaminerade studiekamrater som möter ett hårdare liv i 1930-talets New York, som en milstolpe i den moderna litteraturen. En skamlöst underhållande och bitsk kollektivroman om det moderna livets villkor, konstant relevant.

Eftersom jag inte hittar någon bra beskrivning av boken - ovanstående är lite skralt tycker jag - så följer här en på engelska.

Mary McCarthy's most celebrated novel follows the lives of eight Vassar graduates, known simply to their classmates as "the group." An eclectic mix of personalities and upbringings, they meet a week after graduation to watch Kay Strong get married. After the ceremony, the women begin their adult lives: traveling to Europe, tackling the worlds of nursing and publishing, and finding love and heartbreak in the streets of New York City. Through the years, some of the friends grow apart and some become entangled in each other's affairs, but all vow not to become like their mothers and fathers. It is only when one of them passes away that they all come back together again to mourn the loss of a friend, a confidante, and most importantly, a member of the group.

Riktigt bra! Den känns faktiskt bra mycket modernare än både det 30-tal, då den utspelar sig, och det 60-tal, då den utgavs (för övrigt mitt födelseår). Tack kära faster för tipset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...