lördag 1 december 2018

Helgfrågan - vecka 48


Helgfrågan hos Mia lyder:

Har du spanat in några böcker med jultema som du vill läsa?

Jo men faktiskt! Jag har hittat två på Storytel som jag har planerat in:


God jul - en berättelse av Jonas Karlson är bara 3½ timma lång och jag tror att den kan vara bra.


Maigrets jul av Georges Simenon. Jag har faktiskt inte läst en enda Maigretbok i hela mitt liv. Den gamla hederliga sortens deckare tycker jag är kul. Också en kortis, knappt 2½ timma.


Jag har tre tunna böcker av Selma Lagerlöf i bokhyllan och dem tänkte jag läsa. Just nu kommer jag bara på titeln på en av dem, Den heliga natten, och eftersom jag inte är hemma kan jag inte kolla. Efter idogt googlande tror jag att Tomten på Töreby kan vara en, men den tredje titeln lyckas jag inte få fram. Hur som helst är de i samma serie, från Legenda.



Jag är övermåttan förtjust i Twelve Days of Christmas och texten finns i flera utgåvor med underbara illustrationer. Jag är lite inställd på att beställa hem någon av dem, eventuellt denna


Och här är sången

 

Och varje vinter, när snön kommer, måste jag läsa eller lyssna på Tove Janssons Trollvinter. Kanske inte så mycket jul, men vinter i alla fall. Finns inläst både av Birgitta Ulfsson och Mark Levengood. 



Bonusfråga: Hur firar du 1:a advent?

Egentligen skulle jag vilja gå i kyrkan och lyssna på musiken, för jag älskar just den sakrala jul- och adventsmusiken och det är högtidligt och fint. Men det finns liksom aldrig någon tid och ork. Vi brukar i alla fall tända adventsljusstaken och läsa När första ljuset brinner... och dricka glögg. Och så får jag spela musiken på Spotify istället. 

7 kommentarer:

  1. God jul av Jonas Karlsson tyckte jag mycket om!

    SvaraRadera
  2. Många fina tips. Jag poppar julmusik för fullt ;-) God Jul kan jag rekommendera, den boken gillade jag.

    SvaraRadera
  3. Gillade verkligen Jonas Karlssons bok! Riktigt rolig, och en del igenkänning oxå. :)

    SvaraRadera
  4. Ja men det låter ju lovande, med tre tummar upp för Karlsson :)

    SvaraRadera
  5. God Jul tyckte jag mycket om och du gör helt rätt i att lyssna på den, Jonas Karlsson läser så bra! :)

    SvaraRadera
  6. Superbra tips jag gillar julböcker.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...