onsdag 26 december 2018

Trollvinter


Jomen visst har jag fått mig årets dos av Trollvinter. Den här gången blev det som ljudbok med Mark Levengood. Jag brukar vanligen lyssna på Birgitta Ulfssons inläsning - om jag inte läser boken - men den fanns inte på Storytel. Den fanns faktiskt inläst av Tove Jansson själv också, men det är ju det där med författarinläsningar, som inte alltid är så hejans. Jag vågade faktiskt inte välja den.

Det är vinter i Mumindalen. Hela muminfamiljen har gått i ide för att sova tills våren kommer igen, precis som alla mumintroll har gjort i eviga tider. Men plötsligt händer något oväntat - Mumintrollet vaknar upp och kan inte somna om. 

En av mina absoluta favoritböcker. Jag lyssnade på den veckan före jul, då jag höll på att slita ihjäl mig, kom hem mellan 21 och 22.30 på kvällarna och då skulle packa ur bilen, ta hand om djuren, tvätta, fixa inför julen och få i mig lite mat. Jag sov 3-4 timmar per natt, vilket sannerligen inte är tillräckligt för mig och dessutom var det fullt ös på jobbet, med kulmen på fredagen då vi hade en patient med fulminant delirium tremens på avdelningen och jag höll på att krångla ihjäl mig innan jag fick iväg hennom till IVA - bara för att ganska snabbt få reda på att hen skulle skickas tillbaka till oss på eftermiddagen/kvällen. Och hur kul är det att slänga över en patient som sannolikt skulle vakna och vara delirisk, eller åtminstone ordentligt abstinent, på sköterskor och undersköterskor som inte alls är vana att hantera sådant, på jourtid, när närmsta läkare är rätt långt bort. Inte alls, typ. Till slut ordnade det sig, och innan jag gick hem fick hen komma till psyk istället.

DÅ var det skönt att lyssna på Trollvinter med Mark, det kan jag lova. De ryska klassikerna övergavs för några dagar och ersattes med - förutom Trollvinter - deckare och annat mer lättlyssnat.

2 kommentarer:

  1. Mumin är så mysig att läsa/lyssna på!

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen! I synnerhet just Trollvinter, min favorit.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...