söndag 23 december 2018

Maigrets jul


Redan vid frukosten på juldagens morgon får Maigret besök av två grannkvinnor från huset mittemot, som ber om hans hjälp. Den enas brorsdotter Colette har på julnatten fått besök av en jultomte som gett henne en dyrbar docka samtidigt som han lossar på några stavar i parketten, och sedan försvinner. Det blir som att lägga ett riktigt julpyssel för Maigret, när han börjar forska i familjens förflutna, som är minst sagt egendomligt.

Mitt livs första Maigret! Nej, någon särdeles julkänsla var det ju inte i denna heller. Och varken mord eller blod bjöd den på. Jag gillade den men jag har svårt att sätta fingret på vad det var jag tyckte om. Jag får nog ta och lyssna på några fler Maigret, tror jag, så får vi se om jag blir klar över vad det var som tilltalade mig. Jag känner mig nämligen tämligen säker på att det är något som är typiskt för Maigretböckerna, inte bara just denna titel.

Och bokomslaget! Är det inte underbart retro?!

1 kommentar:

  1. De är verkligen snygga de här böckerna! Jag är nyfiken på dem men har inte hunnit läsa någon ännu.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...