måndag 7 oktober 2019

Babylon Berlin


Kokain, illegala nattklubbar, politiska gatustrider... Berlin 1929 är en stad i rus. Den unge kommissarien Gereon Rath har nyligen degraderats till sedlighetssnut, men när en vanställd kropp bärgas ur Landwehrkanalen blandar han sig oombedd i mordkommissionens utredningar och hamnar mitt i ett dödligt skuggspel med okända aktörer.

Den här kunde jag inte stå emot. Jag är generellt förtjust i Tyskland och det kändes väldigt lockande med en tysk deckare, i synnerhet som den utspelar sig i 20-talets Berlin. Och så omslaget! Sedermera blev jag också varse att det gjorts en hyllad tv-serie efter boken.

Men nja, jag vet inte... Jag lyckades inte få den där känslan varken av 20-tal eller ett Berlin i rus. Möjligen för att jag har dålig förmåga att själv frammana bilder. Jag kan tänka mig att tv-serien är ljuvlig på den punkten. Storyn är det för all del inget fel på, verkligen inte, det är hur spännande och våldsamt (utan några excesser i tortyr och lidande) som helst. Men när jag läser deckare så är det företrädesvis för att jag vill åt det där andra, miljön, personerna... men vill ha det i deckarformat eftersom spänningen och det faktum att man måste få veta 'hur det går' gör det lättare att hålla sig fokuserad. Det blir lättläst (-lyssnat), ungefär som med feelgood. Och inte kan jag påstå att jag gillar huvudpersonen Gereon Rath heller. En rätt osympatisk typ. Men jag skulle ändå gärna vilja se åtminstone ett avsnitt av tv-serien. Den verkar finnas på SvT Play.


2 kommentarer:

  1. Jag köpte den eftersom jag hört så mycket gott om TV-serien och jag håller helt med dig. Jag gillade den inte heller, det var ingenting som fastnade hos mig. Däremot kan jag fortfarande tänka mig se något avsnitt av den, jag kan tänka mig att det går att göra en rätt snygg filmatisering i den miljön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, skönt med en person som förstår. Ja, tv-serien är säkert jäkligt snygg.

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...