torsdag 3 oktober 2019

Judas


Månadens språk i september var hebreiska och jag valde att läsa Judas av Amos Oz.

I det sena 1950-talets Jerusalem söker den unge bibelforskaren Shmuel nya vägar i livet efter att ha övergetts av sin flickvän och tappat lusten för studierna. Han tar anställning som assistent och samtalspartner hos Gershom Wald, en ärrad och sängliggande intellektuell som betalat ett högt pris för det han tror på. I huset finns även svärdottern Atalia, som mist sin man i självständighetskriget 1948. Atalia är lockande och avståndstagande på samma gång och Schmuel dras ohjälpligt till henne, trots att ett anställningsvillkor var att han inte skulle förälska sig. Parallellt med att hans besatthet tilltar fördjupas relationen mellan honom och Gershom och Shmuel ställs inför frågor som han måste finna svar på. Deras samtal får honom också att återuppta sina studier om förhållandet mellan Judas, förrädaren som kanske inte var en förrädare, och Jesus, som föll offer för sin egen övertygelse - och han finner i den historien ett starkt samband med vad som händer i det samtida Israel.

Tre parallella berättelser sammanvävda till en, skulle jag säga. Shmuels liv i huset tillsammans med Gershom Wald och Atalia, och för all del hans liv även innan dess, Shmuels studier av Judas, Nya testamentets förrädare, Judas vars namn blivit liktydigt med förrädare, som Quisling ungefär, en judas, en quisling, och förrädaren i kampen för tillblivelsen av staten Israel. Men var de verkligen förrädare? Eller var de de mest lojala, de mest hängivna, de med starkast tro?

En fantastisk bok! Jag tyckte mycket om stämningen i skildringen av Shmuels liv i huset med Gershom och Atalia. Det är något lätt mystiskt, magiskt över den, trots att där inte finns något magiskt i egentlig mening. Delen om Judas är tänkvärd, väldigt intressant och spännande tycker jag och jag blir väldigt nyfiken på och vill lära mig mer om hur det egentligen var när staten Israel kom till, något som jag är förfärande okunnig om.

Jag har inte läst Oz tidigare men jag vill absolut läsa mer. Jag blir rent kär i karln. Tror ni han vill gifta sig med mig? ;)



2 kommentarer:

  1. Det här låter ju som en fantastisk läsupplevelse :-) Borde nog också läsa Oz.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...