onsdag 2 oktober 2019

TBR oktober

Nej, septembers TBR gick inte alls bra. Som jag anade tog jag mig vatten över huvudet när jag planerade in fem böcker att läsa. Jag hann bara två. Försöket att gå upp till 75% ledde till att jag blev totalt utslagen och förlorade förmågan att läsa ett tag. Sedan hade jag räknat med att kunna läsa mycket när jag var nere hos mamma, men den rackarn satte på tv:n om kvällarna, och då kunde jag ju inte läsa, ljudkänslig som jag är. Dessutom somnade jag vid åttatiden några kvällar, i pur utmattning.

Lite mer modest var jag när det gäller ljudböcker och med undantag för Månadens klassiker så lämnade jag det öppet. Och det gick också bättre. Jag lyssnade på fem böcker, mot vanliga sex, men då låg en på 28 timmar och en på 18, så jag är fullt nöjd ändå.

EDIT: När jag nu tittar efter i Goodreads så ser jag att det inte var fullt så illa. Jag läste faktiskt tre böcker och lyssnade på sju.

Dags för nya tag! Visserligen är jag fortfarande fruktansvärt trött och har lite svårt att läsa, men det är skönare lyss... 

Jag ska läsa ut Sofi Oksanens Utrensning, som jag inte hann med i september men i alla fall har börjat på.



Månadens språk är tjeckiska och jag har tänkt läsa Varats olidliga lätthet av Milan Kundera. Här ligger ett par andra tjeckiska titlar också, men jag gör mig inga illusioner vad gäller dem.



Charles Dickens Historien om två städer ingår i utmaningen Förkovran. Jag brukar försöka läsa en Dickens varje år. De är ju så förbålt långa och jag är ju inte den som kastar mig över tegelstenar, men en tycker jag åtminstone att jag kan läsa. Jag började på den i somras, så den briljanta inledningen har jag redan läst, men av någon anledning kom jag inte vidare. Nu gör jag ett nytt försök.



Dash och Lilys utmaningssbok hann jag inte i september. Jag gör ett nytt försök nu. Jag vill verkligen läsa den och den kommer dessutom ge mig en bock i Kaosutmaningen; böcker med fler än en författare.


Inte heller denna månad hann jag med Kyrkbröllop av Moa Martinson som också den ingår i Förkovran. Jag har dock beslutat mig för att spara den till nästa månad och då försöka läsa även Kungens rosor, så jag blir klar med trilogin.


Doktor Romand - som jag hade med i Hett i hyllan - är jag väldigt sugen på och jag har tänkt att den ska bli månadens hyllvärmare.



Jag ber en stilla bön att jag ska ha så mycket ork och läsförmåga att jag hinner med även Alice Munros Kärlek vänskap hat. Också den ingår i utmaningen Förkovran.



Ljudböcker

Just nu lyssnar jag på Min morbror trollkarlen. Vi får se hur mycket mer av Narnia det blir.



Månadens klassiker i utmaningen 6 klassiker på 6 månader blir Hemingways Farväl till vapnen



Eftersom jag blev så förtjust i John Lewis-Stempels Meadowland så tänkte jag gå vidare med The Secret Life of the Owl.



Other Minds har jag haft sparad på min önskelista på Book Depository och häromdagen upptäckte jag att den finns på Storytel. Och eftersom jag nu tycks vara inne i en djur&natur-period och dessutom är särdeles förtjust i bläckfiskar, så tar jag väl och klämmer den här dårå. 



Sedan lämnar jag det öppet. Jag har en tanke om att lyssna på någon eller några av böckerna som nominerades till Årets bok, vi får se vad jag väljer. Hittills har jag bara läst Pachinko och Silvervägen

2 kommentarer:

  1. Det ska bli väldigt intressant att höra vad du tycker om Doktor Romand! Och vilket omslag till The Secret Life of the Owl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ska bli spännande att läsa den. Och jag håller med, omslaget är jättefint. Ugglor gör sig på bild generellt. Jag gillar omslaget på Meadowland också :)

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...