fredag 4 oktober 2019

The Breath of a Whale


Titta här vilken fiiin knölval! Jag blir lyrisk. Jag älskar valar, i synnerhet knölvalarna med sina "vingar". Särskilt söta är de när de har havstulpaner på nosen :)

Leigh Calvez has spent a dozen years researching, observing, and probing the lives of the giants of the deep. Here, she relates the stories of nature's most remarkable creatures, including the familial orcas in the waters of Washington State and British Columbia; the migratory humpbacks; the ancient, deep-diving blue whales, the largest animals on the planet. The lives of these whales are conveyed through the work of dedicated researchers who have spent decades tracking them along their secretive routes that extend for thousands of miles, gleaning their habits and sounds and distinguishing peculiarities. The author invites the reader onto a small research catamaran maneuvering among 100-foot long blue whales off the coast of California; or to join the task of monitoring patterns of humpback whale movements at the ocean surface: tail throw, flipper slap, fluke up, or blow. To experience whales is breathtaking. To understand their lives deepens our connection with the natural world.

Ja, naturligtvis måste jag lyssna på den här när jag nu fann den på Storytel. 21:a september anger Goodreads för denna.

Och visst är det underbart att höra berättelser om valar, men ganska stor del av boken ägnas åt att beskriva hur Calvez jagar runt för att bocka av arter på sin "skådarlista" och det tycker i alla fall inte jag är särskilt kul. Lite väl mycket antropomorfism för min smak också, även om Calvez tycker att hon kan tillåta sig det - det säger hon specifikt - då hon nu är författare snarare än naturvetare. Inläsaren är berömvärt tydlig men ändå jobbig att lyssna på. Jag vet inte om det bara beror på den amerikanska engelskan, som i mitt tycke generellt är så jävla ful (en del dialekter rent fasansfulla), men nej... jag har ju lyssnat på många andra amerikanska inläsningar utan att lida nämnvärt. Någonting är det i alla fall som gör människan jobbig.

Tyvärr, trots en del väldigt fina berättelser om valar, en besvikelse totalt sett.

2 kommentarer:

  1. Ett väldigt fint omslag! :D Jag lyssnar inte på böcker men jag kan tänka mig att inläsaren spelar en väldigt stor roll! Synd att du inte tyckte så mycket om den. Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  2. Vilket otroligt omslag! Hade kunnat vara en tavla på väggen!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...