söndag 13 oktober 2019

En smakebit på søndag - Dash och Lilys utmaningsbok


Denna söndag utgår smakebiten från Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten. Dela med dig en snutt av vad du läser just nu. Inga spoilers!

Jag har alltid känt att tumvantar är några steg neråt på evolutionsstegen - varför, undrar jag, vill man förvandla sig till en mindre rörlig version av en hummer? Men mitt förakt för tumvantar nådde nya höjder när jag tittade på Macy's (Macy's:s?) julerbjudanden. Där fanns vantar formade som pepparkaksgubbar och vantar som var dekorerade med glitter. Ett par vantar föreställde en liftartumme, och målet för färden var uppenbarligen nordpolen. Rakt framför ögonen på mig tog en medelålders kvinna ett par från hyllan och lade dem i högen nhon hade samlat på sig i famnen.
"Är det möjligt?" hörde jag mig själv säga högt. 
"Ursäkta?" sa hon i irriterad ton. 
"Även bortsett från alla synpunkter på estetik och ändamålsenlighet", svarade jag, "är de där vantarna inte vidare logiska. Varför skulle man vilja lifta till nordpolen? Är inte hela poängen med julen att det ingår hemleverans? Om man tar sig dit upp kommer man inte att hitta något mer än en skock utarbetade, sura tomtenissar. Givetvis under förutsättning att man tror på myten om att det finns en verkstad där uppe, när vi alla vet att det inte ens finns någon påle på nordpolen, och om den globala uppvärmningen fortsätter kommer det inte att finnas någon is heller".
"Varför drar du inte bara åt helvete?" svarade kvinnan. Så tog hon sina vantar och försvann därifrån.


Otroligt charmig bok om två något udda existenser! Jag var inte medveten om att den skulle utspela sig under julen. Kanske hade jag sparat den till december om jag vetat. Inte för att det stör mig att läsa om julen nu, men för att det är så extra mysigt att läsa om julen i juletid.

Tack Vargnatt för tips om denna!

12 kommentarer:

  1. tack för smakbiten! Läste den för några år sedan men på engelska. Tror att jag gillade den.

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag hade gillat den där personen som påminner lite om Grinchen :)

    SvaraRadera
  3. Låter som en ganska rolig bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Den där har jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Får bestämt kolla upp den där lite närmre. Tack för smakbiten!
    Tumvantar är icke att förakta, lovikkavantar är verkligen toppen (helst hemstickat förstås). ;)

    SvaraRadera
  6. Haha, vilken otrevlig typ mitt i julruschen. Tack för smakbit från en anti-jul-tant!

    SvaraRadera
  7. den verkar lite rolig. kanske julläsning? tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Verkar vara en rolig bok. Citatet är i alla fall kul.

    SvaraRadera
  9. Kände inte till den här. Låter som en bok som kan vara rolig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Den som inte gillar tumvantar eller -handskar har nog aldrig frusit på riktigt om händerna..

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...