lördag 14 december 2019

The Secret Commonwealth


The Book of Dust är uppföljaren till His Dark Materials (Den mörka materian). Första boken i serien, La Belle Sauvage, utspelar sig före händelserna i His Dark Materials. Jag var helt inställd på att The Secret Commonwealth också skulle göra det, men det visade sig att den tar vid där den första serien slutar. Nå ja, ett antal år efter. I denna bok är Lyra vuxen.

Lyra is no longer a child. The Secret Commonwealth is set 20 years after the events of La Belle Sauvage: The Book of Dust Volume One unfolded, and seven years after readers left Lyra and Will Parry on a park bench in Oxfords Botanic Gardens in The Amber Spyglass, the final book in the His Dark Materials series.Global in scale, The Secret Commonwealth sees Lyra, now an independent young woman, forced to navigate a complex and dangerous new world as she ventures far beyond the edges of Oxford, across Europe and into Asia, in search of an elusive town said to be haunted by dæmons.

Att Lyra nu är vuxen märks tydligt på språket, som jag upplever klart annorlunda - men högst lämpligt - i denna bok. Jag skulle säga att den är mindre barnvänlig än de tidigare böckerna. Michael Sheens inläsning är också lite mindre dramatisk än i La Belle Sauvage - dock inte sämre för det.

Alltså, jag älskar Pullman! (Uppenbarligen har han under året blivit Sir Philip Pullman) Nu väntar jag bara på tredje delen i The Book of Dust. Förhoppningsvis kommer även den läsas in av Sheen. Han gör det förjävla bra!

Här finns Pullmans hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...