fredag 27 september 2019

Meadowland - The Private Life of an English Field


Meadowland gives an unique and intimate account of an English meadow’s life from January to December, together with its biography. In exquisite prose, John Lewis-Stempel records the passage of the seasons from cowslips in spring to the hay-cutting of summer and grazing in autumn, and includes the biographies of the animals that inhabit the grass and the soil beneath: the badger clan, the fox family, the rabbit warren,the skylark brood and the curlew pair, among others. Their births, lives, and deaths are stories that thread through the book from first page to last.

Lewis-Stempel berättar om djuren på gården och ängs- och betesmarken omkring: fåren, lamningen, korna, hundarna... och de vilda: mullvadar, näbbmöss, hussvalor, flicksländor (förutom de ovanstående)... och så växterna förstås och historia och...

Det här är ljuvligt! Charmigt, rörande och kunnigt och jag känner ett sådant lugn och sådan harmoni när jag lyssnar. Lite knöligt är det förstås med fågel- och växtnamnen. Det är många jag inte kan på engelska. Och rovfåglarna lyckas jag alltid blanda ihop. Ja, hur var det nu? Kestrel, ospray, buzzard... Tack och lov är de vetenskapliga namnen med på växterna, så då har jag lite koll.

Det finns fler böcker av Lewis-Stempel på Storytel och jag tänker fortsätta lyssna. The Secret Life of the Owl kanske ska bli nästa, vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...