söndag 15 september 2019

Tills vattnet stiger


Livet ter sig torftigt och ensamt för läkaren Babakar. Efter att ha tillbringat större delen av sitt liv i ett Afrika märkt av fattigdom och statskupper, har han slagit sig ner på sin mors hemö Guadeloupe. Slumpen gör att han får ta hand om barnet Anaïs vars mor Reinette dör vid förlossningen. Babakars liv får en helt ny mening och han bestämmer sig för att resa till Reinettes hemland Haiti för att söka efter Anaïs släktingar. Men Haiti plågas av politiskt våld och naturens raseri, och när Babakar börjar undersöka Reinettes bakgrund ställs han inför mörka hemligheter …

Ännu en bok läst i augusti, 27:e säger Goodreads. Det är den tredje boken jag läser av Maryse Condé och den andra titeln i utmaningen 3x3, där jag valt att läsa tre titlar av Condé under året.

Det är alltid trevligt att läsa Condé. Det är något med de där miljöerna som är så totalt annorlunda mot den jag lever i.

Mitt i Haitis kaos, med våld, diktatorer som avlöser varandra, fattigdom, brist på fungerande infrastruktur och naturkatastrofer skildras den ganska rörande vänskapen mellan Babakar och palestiniern Fouad och människorna runt dem.

Jag tyckte om den här, mer än Desirada, men kanske inte lika mycket som Färden genom Mangroven, den första jag läste.


1 kommentar:

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...