tisdag 10 september 2019

Tisdagstrion - Norrland


Tisdagstrion utgår från Helena på Ugglan & Boken. Och kan man tänka, denna vecka är temat Norrland! Det är ju lite av ett favorittema för mig - som i ärlighetens namn inte sett mer av Norrland än en resa till med flyg till Luleå, därifrån med bil till Abisko och därifrån promenix till Vadvetjåkka.

Och nu lägger jag alla försök att vara originell och nytänkande på hyllan när det gäller bokval, för det GÅR faktiskt inte att göra ett Norrlandstema utan Torgny Lindgren. Kanske min absoluta favoritförfattare. Och Pölsan väljer jag för att den är så sanslös, så Lindgrensk. Och man ska naturligtvis lyssna på den så att man får höra Torgny.



Och nu, mina vänner, ska jag allt ta och chockera er lite... tadaaa!


Jo faktiskt, jag älskade den här serien. Nog är det lite väl mycket hon råkar ut för, Rebecka Martinsson, men låt gå! Jag älskar den ändå. Och jag blev alldeles väldigt glatt överraskad när jag nyligen fick reda på att Åsa Larsson håller på och skriver en 6:e och sista del. Jag trodde inte att det skulle komma fler.


Jag ska erkänna att jag faktiskt behövde googla för att försäkra mig om att Jämtland räknas till Norrland. Det gör det nu och det innebär att jag kan ta med denna fantastiska bok. 


Välkommen till paradisets farstu! Hit går inga vägar - men med fotvandring eller skidor över myren kommer man fram. Under sju års tid har fotografen Lars-Olov Hallberg följt livet på Lillhärjåbygget, och i boken "Gården på fjället" berättar han om ett annorlunda liv fjärran från storstadshetsen. Här lever ägaren Karin Eriksson tillsammans med sin familj och med de fjällnära korna, utan elektricitet och moderna bekvämligheter. Jordbruket drivs på urgammalt vis i samklang med naturen.Under de år Lars-Olov Hallberg följer det dagliga livet på gården byts arbetshästen ut och det är tjurslakt. Och varje år flyttar familj och kor upp till fäboden under sensommarens varma veckor. Lillhärjåbygget utsågs 2002 till kulturreservat, vilket innebär att gården kommer att finnas kvar och drivas på samma sätt även i framtiden.I boken skildras vardagens arbete i den unika miljön i text och bilder på allt från storslagna naturvyer till enkla arbetsredskap. Fotografen Lars-Olof Hallberg har följt Karin Eriksson och hennes familj och alla djuren genom snö och ljusa sommarnätter, slåtter, fäbodliv, kalvning och slakt. Med fantastiska foton och insiktsfulla texter berättar han om familjens annorlunda liv i väglöst land i början av 2000-talet.

Och nu längtar jag förstås upp till buan. Och jag längtar efter ett par fjällnära kor, efter Svärdsjöfår, några jämtgetter, svenska blå ankor, Ölandsgäss och broncekalkoner - i tillägg till de höns, katter och kanin jag har. Att få bo ensam ute i skogen. Så blir det aldrig, men nog får man väl drömma?

24 kommentarer:

  1. Åsa Larsson läste jag bara den första boken, vet ej varför det inte blev mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det så, även om man tänker att man vill fortsätta.

      Radera
  2. Åsa Larsson gillar jag, Pölsan väntar i bokhyllan... Torgny Lindgren har själv jämfört den med Finnegans Wake av James Joyce

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finnegans Wake minsann! Det kände jag inte till :) Den borde jag läsa!

      Radera
  3. Jag väntar otåligt på den sista delen om Rebecka Martinsson. Riktigt bra böcker det där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker jättemycket om dem - jag som knappt läser deckare alls. Jag tror att det var min pappas sambo som tipsade mig om dem när jag gnällde över dagens deckare är så sadistiska och hemska.

      Radera
  4. Åsa Larssons böcker tycker jag väldigt mycket om! :)

    SvaraRadera
  5. Pölsan är verkligen sanslös. Och Gården på fjället verkar vara en fin bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sanslös ja, ha ha! Gården på fjället är underbar. Du skulle se inköpslistan - de handlar en gång om året :)

      Radera
  6. Jag har bara läst Solstorm av Åsa Larsson, men jag vill läsa fler.

    Ja, nog hör Jämtland till Norrland. Men kalla inte jämtarna för norrlänningar. De är jämtar och inget annat. Att tala om norrlänningar är ungefär som att bunta ihop värmlänningar, närkingar och stockholmare och kalla dem svealänningar ;) (Jag är gift med en jämtska, så jag vet att jag ska passa mig...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läs de andra du! De är jättebra.
      Ska hålla tand för tunga när jag pratar med en jämte nästa gång ;)

      Radera
  7. Åsa Larsson är den enda jag läst något av. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  8. Lindgren och Larsson har jag läst. Gården på fjället skulle jag kunna läsa också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gården på fjället är jättefin. Låna hem den från bibblan du! :)

      Radera
  9. Pölsan är sanslöst kul. Åsa Larsson har jag läst en annan bok av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja man blir inte helt sugen på att fortsätta äta pölsa efter att ha läst den :)

      Radera
  10. Gillar också Torgny Lingren, och Åsa Larsson också för den delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torgny var fantastisk! Och Åsa Larsson är jättebra hon med.

      Radera
  11. Klart Jämtland hör till Norrland :-)
    Åsa Larssons böcker är fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är klart - mina geografiska kunskaper är väl inte riktigt vad de borde :)

      Radera
  12. Jag har inte läst Åsa Larsson, det är nog något av en miss tydligen.

    Och vilket liv det måste vara i gården på fjället. Men dom har väl elektricitet i någon form?

    SvaraRadera
  13. Åsa Larsson har jag i varje fall läst en bok av. Alltid något. ;)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...