söndag 13 oktober 2024

En smakebit på søndag - Jag tar inte farväl


Smakebiten utgår från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu; inga spoilers!

Snön föll tunt.
Fältet jag stod på gick efter ett tag över i en låg bergssluttning. Den här sidan av berget, från krönet ner till fältet, var täckt av tusentals svarta trästockar planterade i marken. Stockarna var av varierande höjd, som människor i olika åldrar, och tjocka som järnvägssliprar, om än inte lika räta. Alla var de lite böjda eller vridna, som om det var tusentals män, kvinnor och utmärglade barn som stod där och kurade i snöfallet. 

Så börjar Jag tar inte farväl av Han Kang.

Jag har tidigare bara läst Vegetarianen av Han Kang. Levande och döda och Den vita boken har jag haft på läslistan en halv evighet. Sedan de kom ut, skulle jag tro. När jag var på biblioteket härom veckan och fick syn på denna, så snöt jag den från hyllan. Rena lyckträffen. Jag har för all del sett Han Kang nämnas i Nobelprissammanhang, men hon har väl knappast legat högt på listorna och att hon skulle få priset var inget jag förväntade mig. Jag kan ju inte l ä s a egentligen - men kan likväl inte låta bli att låna hem böcker och försöka när jag ser något lockande. Nu antar jag att det står minst tio i kö på denna, så det är bara att sätta igång och göra sitt bästa.


3 kommentarer:

  1. Ja nu hade du tur! Jag gick in på biblans hemsida tio minuter efter att man offentligjort Kangs namn, då gick det inte ens att komma in på sidan! jag har också läst Vegetarianen men inga fler. Men för mig är det ingen prestige att vara först med att läsa nyutkomna böcker, det får andra syssla med. Den här Shangri-La-boken har jag svårt att lägga ifrån mig, så fascinerande!

    SvaraRadera
  2. köar för denna, nästan fyrahundra i kön, inte så långt för mig

    SvaraRadera
  3. Ja, då hade du tur! Jag har läst Levande och döda som jag gillade, så den här hade jag sparat ner i streamingtjänsten men inte börjat läsa.

    SvaraRadera

En smakebit på søndag - Jag tar inte farväl

Smakebiten utgår från Astrid Terese på Betraktninger . Dela med dig en snutt av det du läser just nu; inga spoilers! Snön föll tunt. Fältet ...