tisdag 1 oktober 2024

Tisdagstrion - böcker utgivna på 1800-talet

För första gången så utgår Tisdagstrion från Robert på Mina skrivna ord. Veckans tema är Böcker utgivna på 1800-talet.



Jag gillar Dickens och Historien om två städer är en av mina favoriter av honom. Den har en magnifik inledning.



Inte så många som gillar Moby Dick, men det gör jag. Man får ha lite tålamod, den tar sin tid att läsa, men jag tycker att den var värd det. Melville är faktiskt rolig.


Wilkie Collins var en trevlig bekantskap när jag väl tog mig i kragen och läste (i e lyssnade på, på engelska, det är så jäkla dåligt inläst med klassiker på svenska) honom. Kvinnan i vitt tyckte jag kanske något bättre om än Månstenen. Jag måste läsa mer av Collins. 


Ja, nu blev det tre gubbar som skrev på engelska, lite fantasilöst, men det får väl så vara.

8 kommentarer:

  1. Oj Collins ör helt obekant för mig (det är inte de två herrarna i din trio)

    SvaraRadera
  2. Här är två böcker som jag inte har läst. historien om två städer har jag i läslistan och Kvinnan i vitt måste jag titta närmare på.

    SvaraRadera
  3. har bara läst Moby Dick i din trio. har försökt läsa Månstenen av Wilkie Collins. det gick inte bra

    SvaraRadera
  4. Kvinnan i vitt är väldigt tjock, kanske tar jag an den...

    SvaraRadera
  5. Wilike Collins kände jag inte ens till!

    SvaraRadera
  6. Jag måste verkligen läsa Historien om två städer!

    SvaraRadera
  7. Jag kommer inte ihåg om jag läst Historien om två städer.
    Moby Dick står oläst i hyllan.

    SvaraRadera

Tisdagstrion - böcker utgivna på 1800-talet

För första gången så utgår Tisdagstrion från Robert på Mina skrivna ord . Veckans tema är Böcker utgivna på 1800-talet . Jag gillar Dickens...