onsdag 2 oktober 2024

Veckans kulturfråga - vecka 40

 

Veckans kulturfråga hos Enligt O lyder:

Vilka författare önskar du ger ut en ny bok?

Jag är ingen särskilt trogen läsare, måste jag erkänna, så jag går inte direkt och längtar efter någon specifik författare. Jag hade ju gärna läst mer av Torgny Lindgren förstås, men det är ju dessvärre kört.

Eftersom jag för närvarande knappt kan läsa alls, utan mest lyssnar, och den senaste månaden till råga på eländet nästan bara klarat lättillgängligt på svenska, så längtar jag efter att fler av Louise Pennys böcker om kommissarie Gamache ska läsas in. Den senaste inlästa (på svenska) är skriven 2019 (!) Hon klämmer ju ur sig en om året, ungefär. Konstigt att de inte översätts snabbare när hon är så populär. 


Eftersom jag älskade Piranesi så till den milda grad, så kan jag ju önska att Susanna Clarke ger ut något nytt snart. Jag har förvisso Jonathan Strange & Mr Norrell väntande i hyllan, men 864 sidor på engelska när man i princip bara klarar att lyssna på deckare, det går ju bara inte. 

Men nu när jag googlade för att få titeln rätt så upptäckte jag faktiskt denna, som är på gång. En novell, uppenbarligen, men det kanske jag i alla fall kan klara av att l ä s a. Väldigt fin, tycker jag.


Sedan kan jag hålla med Linda m fl gällande Chimamanda Ngozi Adichie, som gärna får komma med något nytt (fast jag ska erkänna att jag har Amerikanah oläst; samma sak där, en jäkla massa sidor på engelska...)

4 kommentarer:

  1. Penny har jag läst och gillat, många favoritförfattare är ju döda.

    SvaraRadera
  2. Allt för tjocka böcker brukar sällan bli lästa och jag har faktiskt inte läst något alls av Susanna Clark.

    SvaraRadera
  3. Har du läst ALLT av Torgny Lindgren? Han var ju ganska produktiv.

    SvaraRadera
  4. Skulle nästan vilja brista ut i "Lyckost!" eftersom du har Americanah oläst ... och "Drömmar vid havet" är jättebra som ljudbok ifall du nu tycker den är jobbig på papper (du skrev det i kommentaren hos mig)
    Clarke och Penny är jag inte bekant med.

    SvaraRadera

Veckans kulturfråga - vecka 40

  Veckans kulturfråga hos Enligt O lyder: Vilka författare önskar du ger ut en ny bok? Jag är ingen särskilt trogen läsare, måste jag erkänn...