onsdag 9 oktober 2024

Veckans kulturfråga - vecka 41

 

Denna vecka undrar Linda på Enligt O

Vem önskar och/eller tror du blir årets nobelpristagare i litteratur?

Jag har faktiskt ingen riktig favorit. Helst skulle jag vilja att någon helt otippad och gärna okänd fick priset, för det är roligast.

När det gäller tror, så känns det ju rätt rimligt med Can Xue. Inte för att jag kan bedöma hennes författarskap, utan för att hon omnämns av många och ligger högt på vadslagningslistorna och för att "det är dags" för en kvinna som varken är europé eller nordamerikan. 

Fast jag har samtidigt känslan av av Akademien inte tänker låta sig gå i ledband och välja efter något slags rättvisesystem. Vad är egentligen 'rättvisa' i de här sammanhangen? Jag känner att jag värjer mig lite mot formuleringar som "nu är det dags för en asiatisk kvinna". Säger vem? Inte Nobel i alla fall. 

Naturligtvis tycker jag att det är rimligt att Akademien vidgar sina vyer och tittar utanför konceptet 'Europeisk/nordamerikansk vit man', och det tror jag att de har gjort. Och visst vore det fint om det blir en kvinna. Och eftersom jag har en faiblesse för världslitteratur, så visst ser jag gärna att priset hamnar utanför det europeiska/anglosaxiska. Jag ser nog faktiskt hellre en afrikansk man som inte skriver på kolonialspråk som vinnare, än en nordamerikansk kvinna som skriver på engelska. Men det viktigaste är ändå ett spännande författarskap, det går före både kön och nationalitet.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att en kvinna utanför Europa vore ett rimligt val. Minst vartannat år borde priset gå till en kvinna kan jag tycka. Can Xue lockar till läsning!

    SvaraRadera
  2. svårt att vara ”rättvis”, ska läsa oavsett vem 🙂

    SvaraRadera

Veckans kulturfråga - vecka 41

  Denna vecka undrar Linda på Enligt O Vem önskar och/eller tror du blir årets nobelpristagare i litteratur? Jag har faktiskt ingen riktig f...