lördag 5 oktober 2024

TBR oktober

Min TBR är sen för det har varit bedrövligt stressigt de senaste veckorna.

Jag har väldigt klart för mig vad jag vill läsa i oktober, frågan är bara vad jag kommer att klara av. Nästan alla på listan är på engelska och jag har haft väldigt svårt att fokusera när jag lyssnat på engelska det senaste. Risken är att det fortsätter så ett tag till, för även om en del av stressorerna är åtgärdade, så har det tillkommit nya. Vi får väl se hur det blir.

Jag gick över till 3e delen i Cleeves Shetlandserie när jag inte kunde fokusera varken på Possession eller Hunt For the Shadow Wolf, och jag är nästan klar med den.
Fast nu när jag kollar septembers TBR, så ser jag att Possession inte var med. Jag tog mig an den när jag var klar med alla utom Hunt For the Shadow Wolf, som krävde än mer fokus då den är inläst på skotska. Trots att det inte ser så ljust ut så hoppas jag att jag ska få ro nog att lyssna klart på dem båda nu i oktober. 

 

Fler böcker jag verkligen vill lyssna på: 

Kortlistad till Bookerpriset. Jag har förberett mig genom att lyssna både på Tom Sawyer och Huckleberry Finn, det är en retelling nämligen. Jag tyckte mycket om Everetts The Tree, som kortlistades för ett par år sedan. 


Richard Powers nominerades också till Bookerpriset, igen, men gick inte vidare till kortlistan. Jag älskade hans The Bewilderment



Också långslistad till Booker, men gick inte heller vidare.



Och en sista långlistad till årets Booker. Snyggt omslag.




Ann Patchetts Bel Canto har vunnit Women's Prize For Fiction. För Prisat



Andra delen i Pearl Bucks trilogi som börjar med Den goda jorden. För Förkovran, Nobelpristagare.




Korpar är häftiga så den här vill jag lyssna på för Naturlig läsning



En svensk har jag på listan i alla fall - förutom Cleeves som ju nästan är klar. Jag har länge skrivit i kommentarer att jag borde ta mig i kragen och läsa lite Sayers, och nu så!  Det här ska vara den första. 


Jag ska också läsa/lyssna på något för Novellresan, som denna månad går till Maine. Helena föreslår böcker av Stephen King, men jag tycker inte om skräck, så jag har hittat en 1800-talsdam från Maine, som jag är lite sugen på. Eftersom jag är så såld på fåglar, så tänker jag i första hand ge mig på den här:


Vi får väl se om jag bara lyssnar på titelnovellen eller några fler. 


Jag har plockat fram några svenska titlar att ta till, ifall det inte funkar alls med engelskan.

 

 

 



Några böcker att l ä s a lär det inte vara någon mening att lista. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR oktober

Min TBR är sen för det har varit bedrövligt stressigt de senaste veckorna. Jag har väldigt klart för mig vad jag vill läsa i oktober, frågan...