fredag 25 oktober 2024

Veckans helgfråga - vecka 43

 

Denna vecka lyder Mias helgfråga: 

FN dagen idag. Har du tips om en bra bok som handlar om krig eller fred?


Klockan klämtar för dig… utspelar sig över 3-4 dygn under det spanska inbördeskriget, där en amerikansk sprängexpert i samarbete med en lokal grupp partisaner har som uppgift att spränga en bro i luften. Parallellt med den realistiska och nyktra skildringen av krigets hemskhet och meningslöshet är en intensiv och känslofylld kärlekshistoria inflätad. 

Det är något med titeln som har berört mig ända sedan jag var barn: Klockan klämtar för dig. Jag vet inte riktigt varför, men jag uppfattade den som vacker. Jag tror att jag hörde den första gången då den gick som film på tv, men jag såg den nog aldrig, möjligen delar. Kanske satt mamma och pappa och tittade och jag kom in och såg någon del. Så småningom hörde jag den engelska titeln, For Whom the Bell Tolls, och blev om möjligt ännu mer berörd. Ytterligare senare läste jag Donnes dikt, och förstod var titeln var hämtad. Och jag älskade dikten från första stund. Boken, däremot, läste jag inte förrän rätt nyligen, några år sedan bara. Och det är något med Hemingway som biter sig fast. Det är inte alltid jag upplever böckerna så fantastiska just när jag läser, men de sätter sig. Och jag inser nu att jag måste läsa mer Hemingway, i synnerhet hans noveller. Jag har inte läst en enda. 

Jag kan inte påstå att jag gillar omslaget, ändå är det ett av de bästa jag hittade. Jag avskyr omslag med bilder från filmatiseringar av böcker. De engelska är något bättre, här är ett:


Och här är Donnes dikt:

No man is an island,
Entire of itself.
Each is a piece of the continent,
A part of the main.
If a clod be washed away by the sea,
Europe is the less.
As well as if a promontory were.
As well as if a manor of thine own
Or of thine friend's were.
Each man's death diminishes me,
For I am involved in mankind.
Therefore, send not to know
For whom the bell tolls,
It tolls for thee.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Veckans helgfråga - vecka 43

  Denna vecka lyder Mias helgfråga:  FN dagen idag. Har du tips om en bra bok som handlar om krig eller fred? Klockan klämtar för dig… utsp...