torsdag 3 oktober 2024

Hett i hyllan #59

 


Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som stått en halv evighet i bokhyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.


Det här är en utrangerad biblioteksbok som jag har plockat på mig. Jag har läst en annan novellsamling av Jhumpa Lahiri som jag tyckte om, Den indiske tolken, så jag blev väl lockad. Jag vet inte riktigt hur länge den har stått där i hyllan, tre år kanske. Undrar förresten om jag inte har hennes Sankmark också, men i så fall i pockethyllan.

Främmande jord består av åtta noveller som beskriver de slitningar som ofta uppstår mellan generationerna i familjer som lämnat sitt hemland för ett annat land. I åtta berättelser om ett antal indiska invandrarfamiljer i USA skapar Jhumpa Lahiri små gnistrande universum. Under vardagens lugna yta vibrerar spänningarna mellan generationerna när hemlandets traditioner krockar med det nya landets sätt att leva.
Med inlevelse, skarp iakttagelseförmåga och absolut gehör ger hon en levande bild av identitet, längtan, starka familjeband och inte minst kärlek.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hett i hyllan #59

  Hett i hyllan utgår från Monika . Om de där böckerna som stått en halv evighet i bokhyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dam...