lördag 31 mars 2018

Stad-serien


Jodå, nu har jag lyssnat på dem, alla fem. Jag tycker att det är en helt fantastisk serie.

Jag var helt säker på att jag läst åtminstone första delen i min ungdom, men jag kände inte igen ett dugg, så antagligen förväxlar jag den med Barn-serien. Jag tror att jag har läst två ur den. Planen är att jag ska lyssna på den igen, de två jag redan läst och den olästa - men inte riktigt än. Först ska jag beta av lite på mina listor.


En sommarkväll 1860 kommer Henning vandrande till staden han drömt om. Det är den stora omvandlignens tid: industrier växer fram och nya möjligheter öppnar sig - till arbete, bröd och lycka. Men för de flesta är Stockholm en mörk och fattig stad, och Henning får slita hårt. Nöden är aldrig långt borta när han tillsammans med Lotten, flickan han gifter sig med, söker skapa en ljus tillvaro. 


Om Henning och Lotten och deras ättlingar fram till 1968.


Egentligen är det väl Emelie som är seriens huvudperson. Jag minns inte om hon hann födas redan i Mina trömmars stad, men sedan är hon i alla fall med hela serien ut.


En sådan imponerande och rörande människa! Jag antar att det faktiskt funnits en hel del Emelie-ar i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...