lördag 29 september 2018

Raskens


Raskens handlar om den indelte knekten Gustav Rask och hans hustru Ida, och deras kamp för en dräglig tillvaro. Mobergs far var knekt, liksom hans farfar och farfarsfar. Han inspirerades till Raskens av alla de historier som fadern och hans vänner berättade om soldatens liv på 1800-talet.

Raskens var Mobergs debutroman - inte illa pinkat! - något som jag inte var medveten om tidigare. Naturligtvis såg jag TV-serien när. Vem gjorde det inte på den tiden, liksom? Jag minns den som väldigt bra och väldigt bra är också boken. Inte minst är porträttet av Ida en fantastisk kvinnoskildring, tycker jag.

Jag har läst Utvandrarsviten och Din stund på jorden tidigare. Jag måste nog ta och läsa mer av Moberg, tror jag.

Boken ingår i läsutmaningen Förkovran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...