tisdag 21 maj 2019

Veckans topplista - Skottland


Denna vecka handlar topplistan hos Johanna om Skottland.

Jag är sjukskriven för utmattningsyndrom - igen. Jag trodde inte att det skulle bli så långvarigt denna gång, eftersom jag inte alls var lika körd i botten när jag satte stopp: ingen irritabilitet med utbrott för ingenting och bevarad förmåga att läsa och lyssna på ljudböcker. Men skrivandet är det värre med, därav bloggtorka. Flera gånger har jag tänkt att jag ska snickra ihop en Veckans topplista, men så har ämnet varif för "svårt" för mig och jag har givit upp.

Nu gör jag ett nytt försök, trots att Skottland tillhör kategorin 'svårt'. Jag hade inte koll på en enda skotsk författare innan jag började googla. För mig är de liksom britter allesammans. De listor jag varit inne och tittat på omfattar företrädesvis deckare och "feelgood" och det läser jag ju nästan aldrig, så inte mycket uppslag där. Och när jag googlade var det inte direkt några samtida författare jag kände igen, med McCall Smith som enda undantag. Så här kommer min - sannolikt föga upphetsande - lista.

Damernas detektivbyrå - Alexander McCall Smith
Rätt uttjatat vid det här laget att jag älskar böckerna om Mma Ramotswe och aldrig tröttnar. Den här läste jag förra veckan.



Baskervilles hund - Sir Arthur Conan Doyle
För att välja någon av dem. Sherlock Holmes är alltid kul att läsa. Snyggt omslag på den här utgåvan.



Dr Jekyll och Mr Hyde - Robert Louis Stevenson
För att välja någon av Stevensons. Jag gillar honom generellt. Verkar ha varit en sympatisk person dessutom. Och jag blir matt när jag tänker på John Malkovich i Mary Reilly. Alltså vad är det som gör denna karl så makalöst attraktiv?




Det susar i säven - Kenneth Grahame
Mitt val av klassiker i 6 klassiker på 6 månader - del 3 för maj månad. Jag älskar bilderna!



Den otroliga vandringen - Sheila Burnford
Denna köpte jag på loppis här förleden. Den ligger på vänt. Förefaller vara lite av en klassiker, filmatiserad också. Någon som läst den?


23 kommentarer:

  1. Usch jag utmattningssyndrom är inget kul. Hoppas du snart mår bättre igen.
    Jag är tyvärr körd helt i botten, så jag är långsjuskriven plus att all stress har gett mig fibromyalgi och smärta och stelhe i hela kroppen.
    Flera klassiker som jag håller med om i din lista även om min slutade med deckare. Just McCall Smith är mysläsning håller jag med om.

    SvaraRadera
  2. Oj, fibromyalgi är tufft. Jag önskar dig det samma!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen
    Var rädd om dig. Utmattningssyndrom är otäckt.

    SvaraRadera
  4. Den enda jag faktiskt inte har läst är Det susar i säven. Den otroliga vandringen har jag både läst och sett som film och den år såklart, så fort det är djur med, en riktig snyftare...

    SvaraRadera
  5. Den otroliga vandringen älskar jag sedan gammalt. särskilt förtjust i bullterriern

    SvaraRadera
  6. Ta hand om dig. Hoppas att allt blir bättre. Jag har också Sherlock Holmes på min lista, fast på ett annat sätt. Och doktor Jekyll och mer Hyde har jag också. Den otroliga vandringen verkar spännande. Något annorlunda att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo jag såg att vi hade en del gemensamma :)

      Radera
  7. Har inte läst någon av böckerna. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  8. är Kenneth Grahame skotsk, det har jag inte tänkt på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade ingen aning jag heller förrän jag googlade :)

      Radera
  9. Den otroliga vandringen är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, så du har läst den alltså. Ja, jag får väl ta mig an den vad det lider :)

      Radera
  10. Jag hoppas verkligen då kryar på dig och tar det lugnt. Många av dessa författare hade jag med.

    SvaraRadera
  11. Den otroliga vandringen har jag bara sett som film. En riktig snyftare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyftare låter lite jobbigt, men jag ska ge den en chans tänker jag.

      Radera
  12. Svar
    1. Ha ha, jag som kände mig så tråkig som inte lyckades presentera något nytt och spännande :)

      Radera
  13. Jag hade också svårt med det här temat...
    Hoppas du får tid att återhämta dig nu.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...