onsdag 1 juli 2020

Månadens språk är indonesiska


Ny månad, nytt halvår, nytt språk: indonesiska.

Det var inte lika lätt att hitta litteraturförslag som tidigare månader, men några har jag i alla fall letat fram.


Pramoedya Ananta Toer är sannolikt indonesiens mest kända författare. Människornas jord är första delen i 'Burukvartetten' - verket Toer diktade då han satt fängslad på fängelseön Buru, och som smugglades ut därifrån. Själv ska jag läsa tredje delen i kvartetten, Fotspår



Om Toer är nestorn så är väl Kurniawan The Rising Star. Kan någon stå emot omslagets Rafflesia? Skulle vara häftigt att få se en i verkligheten.



Och slutligen antologin Indonesien berättar.


Imorgon kommer sammanfattningen för juni.

1 kommentar:

  1. Jag hade tänkt mig att läsa antologin "Indonesien berättar", lånade den till och med på biblioteket, men det blev inte av att läsa den. Jag kom bara halvvägs in i förordet. Så nu vet jag inte om jag ska låna den igen och läsa den i efterhand eller hoppa över det.

    SvaraRadera

TBR juli

  Jag har jobbat ihjäl mig. Pust! Men nu ska jag snart åka upp till buan med sista laddningen djur och ha lite ledigt.  Juni blev ett botten...