tisdag 30 juni 2020

TBR juli


Jag ska inte säga att det gått pruttdåligt med mitt läsande i juni, trots att jag läst skrämmande lite, för egentligen är det så att jag fått tillbaka den kraft, lust, initiativförmåga och utrymme för mig själv som jag saknat i så många år. Tjugo, närmare bestämt. Det är en förunderlig känsla att faktiskt vara jag igen. Jag hade glömt bort hur det kändes. Och eftersom jag nu ägnat tid åt att börja röja i drivorna här hemma, röja i kaoset i trädgården och att ta hand om barn och en hoper nya djur, så har det inte blivit så mycket tid över för läsning. Men imorgon kväll planerar jag mig upp till buan, och då blir det mer läsning - men mindre lyssnande, eftersom jag måste spara på batteriet; det finns ingen el där uppe.

Lyssnandet har gått bra. Jag hade listat elva ljudböcker i TBRn och John Muirs Wilderness Essays, som jag räknar med att bli klar med under dagen, blir nummer tio. Samlade verk är den jag ännu inte hunnit med. Men tio är väl inte så illa pinkat?!

Läst har jag... håll i er! en säger en bok, ha ha! Markus-versionen av Péter Esterházy, för Månadens språk som har varit ungerska. Rätt bedrövligt faktiskt. Men fyra böcker har jag bara en liten snutt kvar av: Things Fall Apart, Längtans latituder (båda jättebra, känns synd att läsandet blivit så sporadiskt) samt En midsommarnattsdröm och Långsam hemkomst. Jag bör klämma dem på en dag när jag väl kommer upp till buan.

Jag inser att jag bör vara lite mer modest i denna månads TBR. Således:


Binas historia har väntat länge i hyllan och jag vill väldigt gärna läsa den. För Naturlig läsning.



Når landet mørknar av Tore Kvæven ingår i 3x3.



En spelmans visor finns med i Förkovran. Kommer passa fint att läsa där uppe i stugan.



Månadens språk är indonesiska och Fotspår är tredje delen i Burukvartetten.



Månadens Shakespeare blir Othello.



För Boktolvan tänker jag läsa Tre starka kvinnor.


Och så har jag packat ner en herrans massa fler böcker, bland annat de som inte blev lästa i juni. Vi får se hur det går med dem.


Och så ljudböckerna:



Jag försöker hinna med Samlade verk denna månad istället.



Jag har länge velat läsa Anne Enright.



Boken om Elin Wägner måste man ju läsa! Måste dock tillstå att jag inte läst något av Wägner.



Den här ser man lite varstans och jag har blivit nyfiken. Dessutom kan det ju passa bra i dessa tider att läsa verk av svarta författare.



Den här har jag haft i mitt Storytelbibliotek en halv evighet. Passar också för BLM.


Nepp, nu törs jag inte lägga till fler :)

1 kommentar:

  1. Många spännande tips att ta med sig från det här inlägget! :) Binas historia har jag läst, den tyckte jag väldigt mycket om.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...