tisdag 3 november 2020

TBR november

TBR för oktober gick väl si sådär. Visserligen har jag lyckats läsa lite mer, men i gengäld gick det sämre med lyssnandet. Middlemarch struntade jag i när jag upptäckte att det var en inläsare jag inte klarar av och  den på engelska visade sig ligga på 34 timmar - jämfört med 18 på svenska. För mycket just nu kände jag. Tagores The Boat Wreck och Danticats Everything Inside har jag inte hunnit med, delvis för att jag tjuvstartade på Livets tunna väggar, som jag hade planerat för november, men blev extra nyfiken på när den nominerades till Augustpriset. Den har jag en snutt kvar på.

Till helgen planerar jag mig ner till min ömma moder i Skåne - om de inte införs besöksförbud innan dess - och då hoppas jag hinna läsa en del. 

För Månadens språk, som är franska, tänkte jag läsa Metronom. Den verkar kul.


För Förkovran tänkte jag läsa tredje delen av Kristin Lavransdotter, Korset. Jag har en liten snutt kvar på del två.


I Boktolvan finns Tre starka kvinnor av Marie NDiaye. Jag gör ett nytt försök nu när den värsta lästorkan verkar ha givit med sig. Passar också in i Månadens språk.




Jag tänkte också göra ett försök med Jules Vernes Kapten Grants barn, som även den ingår i Förkovran, nu när franska är månadens språk.




Utmaningen 3x3 går det urdåligt med. Ska jag våga hoppas på att klara av att läsa fem böcker denna månad? I så fall gör jag ett försök med denna: Brudar i svart av Sirpa Kähkönen.



Och så ljudböckerna:


Livets tunna väggar ska jag lyssna färdigt på. 



Hurra, äntligen får jag vara med i en bokcirkel! Vi har startat en på jobbet och första boken blir Norrlands akvavit. Jag insåg till min förvåning att jag nog inte läst den.



Jag upptäckte att Don Quijote finns som ljudbok och ska göra ett nytt försök att lyssna i stället. Ingår också i Förkovran. (Fast jag måste säga att jag känner mig skeptisk till det där omslaget). Vi får se om jag försöker klämma den under bilresan till och från Skåne, eller om jag tar något mer lättsmält. 

En herrans massa franska böcker har jag nersparade på Storytel, en del av dem sedan länge.


Samtycket är väl den senast tillagda och den är jag förstås nyfiken på. 



I väntan på Bojangles har legat på vänt betydligt längre.



Minnen har väntat ungefär lika länge. Jag tror att den kan vara riktigt charmig.



I stället för Middlemarch - som i sin tur var ett planerat utbyte av Iliaden, som jag definitivt inte hinner läsa - tänkte jag lyssna på Hardys Hemkomsten.

Vi får väl se vad jag ror i land med...

2 kommentarer:

  1. I väntan på Bojangles har jag också oläst. Ska bli kul att höra vad du tycker om den!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...