tisdag 8 oktober 2024

Tisdagstrion - Författare på G

 

Tisdagstrion anordnas numera av käre Robert på Mina skrivna ord, och veckans trio ska handla om böcker vars författares för- eller efternamn börjar på G.

Eftersom det är Nobelvecka så får det bli Nobeltema för min del: en gammal pristagare, en ny och en tippad.


Förmöget folk är första delen i Forsytesagan av John Galsworthy, som mottog Nobelpriset 1932. Jag minns att den gick som TV-serie när jag var barn, men det var inget jag var stor nog att titta på själv. De första tre delarna i serien står i min hylla och väntar. En vacker dag...


Australiern Gerald Murnane hörde jag talas om först ganska nyligen. Han verkar plötsligt finnas med på var och varannan lista på kandidater. På Betsson ligger han till och med högst upp, ser jag när jag nu tittar. Inlandet beskrivs som hans största roman. Den är från 1988 men kommer snart i nyutgåva från Weyler förlag. Man kanske skulle testa.

Abdulrazak Gurnah fick, som bekant, priset 2021. Jag har läst tre av hans böcker och tyckte mest om denna. 

Och så en liten bonusnovell:


Jean Gionos Mannen som planterade träd. Alldeles, alldeles underbar!


Och vem får Nobelpriset då? Akademien har ju fått bassning för att det varit allt för få kvinnor och allt för stort fokus på Europa och USA, så de flesta verkar räkna med att det ska bli en utomeuropeisk kvinna i år. Och någonting inom mig säger Can Xue - inte för att jag kan litteratur alls, bara en känsla. 

Samtidigt har jag en känsla av att Akademien verkligen inte tänker låta sig styras till varannan damernas, utan typ: 'vi väljer det författarskap vi tycker är mest värdigt, oavsett kön och hemland, så det så!' Och jag tror att de kommer att vara måna om att visa det. Det skulle baske mig inte förvåna mig om de valde Dag Solstad. Bara för att! Och sedan väljer tre sydamerikanska kvinnor på raken. Eller nått. För jag tror att de har ett rejält vidgat fokus nu, bara att de inte vill växla kön och kontinent varje år för att det ska bli "rättvist". 

14 kommentarer:

  1. läst annat av Abdulrazak Gurnah, gillade Gionos bok.

    Sofi Oksanens tur få Nobelpris, Finland har inte fått på över hundra år, och hon har estniska rötter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju definitivt Nobelklass på 'Utrensning' i alla fall.

      Radera
  2. Bra tema i temat! Jag har inte läst någon av dem, dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är småstissig av förväntan här, så det var ett lättvalt tema för mig :)

      Radera
  3. Förmöget folk har jag läst, men sedan får jag börja googla. Intressanta författarnamn och intressanta spekulationer om Nobelpriset. Själv har jag inte den blekaste aning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju faktiskt inte en aning jag heller :) Can Xue bara för att så många tippar henne.

      Radera
  4. Oj ingen av dina tre har jag läst, men Gurnah läste jag en av och blev inte särskilt imponerad - hette den Paradiset??? tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paradiset stämmer nog, ja. Har läst den, men tyckte som sagt bättre om denna.

      Radera
  5. Jag undrar om jag läst en enda nobelprisvinnares bok. Får kolla upp det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du säkert, fast du kanske inte tänker på att det är en Nobelpristagare :)

      Radera
  6. jag älskade Forsytesagan! har också observerat att Murnane dammats av. Gurnah har jag läst annat av Giono tyckte jag mycket om. alldeles som av en händelse har jag lånat hem Kärlek i det nya årtusendet av Can Xue

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, se där! Jag är halvvägs igenom Kärlek i det nya årtusendet.

      Radera
  7. Mannen som planterade träd Blir jag mycket nyfiken på. Tack för tips! / bokologen

    SvaraRadera
  8. Har läst en annan av Gurnah men ingen av de andra. Tack för tips!

    SvaraRadera

Tisdagstrion - Författare på G

  Tisdagstrion anordnas numera av käre Robert på Mina skrivna ord , och veckans trio ska handla om böcker vars författares för- eller eftern...