tisdag 22 oktober 2024

Tisdagstrion - Höstfärger

 

Tisdagstrion utgår från Robert på Mina skrivna ord. Denna vecka är temat Höstfärger.


Dessa tre böcker har jag ännu inte läst - men jag vill gärna.


Ghachar Ghochar står i hyllan och väntar och har så gjort en längre tid. 

En ung man sitter på Kaffehuset, där han varit alldeles för ofta under den senaste tiden. Kyparens närvaro ger honom en smula lugn då han har svårt att bringa klarhet i sina tankar. De är tilltrasslade på ett sätt som påminner om ordet "ghachar ghochar" – det alldeles egna uttryck som hans hustru Anita anförtrott honom under bröllopsnatten. Men deras stund av närhet är långt borta nu. Och ännu mer avlägsen är tiden då han tillsammans med sina föräldrar och sin syster bodde i ett trångt och enkelt hus. När hans farbror nått framgång med sitt kryddföretag flyttade de istället till ett hem som var så stort att det var svårt att möblera. I överflödet av mat och vackra kläder styrs deras samvaro snart av nya villkor.

Ghachar Ghochar är en internationellt hyllad berättelse om rikedom och moralisk undergång. Den har kallats den finaste indiska romanen på ett decennium och Vivek Shanbhag har jämförts med Tjechov.


Hester Prynne är offentligt förnedrad, inspärrad och utfryst. Det är 1600-tal och hon lever i den strikt puritanska Massachusetts Bay-kolonin i Boston. Efter att ha fött ett barn utom äktenskapet och med okänd far är hon nu tvingad att bära ett rött A för resten av sitt liv.

1850 gavs den ut.



Tommy Orange har funnits på min läslista sedan Pow Wow kom ut. Nej, jag har inte läst den heller. Wandering Stars är hans senaste som långlistades för Bookerpriset i år, men inte klarade sig vidare till kortlistan. 

Colorado, 1864. Star, a young survivor of the Sand Creek Massacre, is brought to the Fort Marion Prison Castle, where he is forced to learn English and practice Christianity by Richard Henry Pratt, an evangelical prison guard who will go on to found the Carlisle Industrial School for Indians, an institution dedicated to the eradication of Native history, culture, and identity. A generation later, Star's son, Charles, is sent to the school, where he is brutalized by the man who was once his father's jailer. Under Pratt's harsh treatment, Charles clings to moments he shares with a young fellow student, Opal Viola, as the two envision a future away from the institutional violence that follows their bloodline.

Oakland, 2018. Opal Viola Victoria Bear Shield is barely holding her family together after the shooting that nearly took the life of her nephew Orvil. From the moment he awakens in his hospital bed, Orvil begins compulsively googling school shootings on YouTube. He also becomes emotionally reliant on the prescription medications meant to ease his physical trauma. His younger brother Lony, suffering from PTSD, is struggling to make sense of the carnage he witnessed at the shooting by secretly cutting himself and enacting blood rituals which he hopes will connect him to his Cheyenne heritage. Opal is equally adrift, experimenting with Ceremony and peyote, searching for a way to heal her wounded family.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja minsann! Och de lyser nog extra starkt eftersom jag har mörk bakgrund.

      Radera
  2. Den indiska historien har jag lyssnat på, den fanns som Radioföljetong. Rätt originell. OK men inte jättebra.

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag nyfiken igen, både på Ghachar ghochar och Den röda bokstaven.

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av dina men en annan av Tommy Orange.

    SvaraRadera
  5. Fina omslag! Tommy Oranges böcker är jag nyfiken på

    SvaraRadera

Tisdagstrion - Höstfärger

  Tisdagstrion utgår från Robert på Mina skrivna ord . Denna vecka är temat Höstfärger . Dessa tre böcker har jag ännu inte läst - men jag v...