fredag 9 mars 2018

När läsambitionerna skiter sig

Henri Bouchet-Doumenq 1834 - 1908

Jag tyckte att jag hade planerat det så bra. Som månadens klassiker i läsutmaningen 6 klassiker på 6 månader hade jag siktat på Pickwickklubbens samlade papper. Som ljudbok. Den är på över 40 timmar. Eftersom jag skulle på kurs i Lund och visste att jag dels hade lång bilresa ner och upp, dels ett par timmars pendling per dag mellan Viken, där mamma bor, och Lund, så skulle det ge mycket tid att lyssna. Dessutom, tänkte jag, skulle jag få tid att läsa på kvällarna. Mamma lägger sig tidigt som sjutton och jag var trött och utarbetad och tänkte att det blir finfint att lägga sig tidigt, läsa och få en chans till återhämtning.

Men Pickwickklubben visade sig vara något tradig, jämfört med de tre andra jag läst av Dickens, och inläsningen är svår att höra i bilen med allt brummande. På vägen ner var jag, i höjd med Jönköping någonstans, så trött att det blev ohållbart och jag var tvungen att sätta på musik istället för att pigga på mig. Och här nere i Skåne har jag haft svårt att hitta - nej, jag har inte tillstymmelse till lokalsinne - så jag har behövt använda all min uppmärksamhet till att lokalisera mig. Ja kanske inte ner till Lund, det är ju väl skyltat så väl dit som till lasarettet. Inte så många möjligheter att köra fel. Men hemvägen... Käre värld! Jag har kört fel varenda dag. Till och med på sträckor som jag kört en massa gånger förr. Sannolikt, tänker jag, för att jag är van att hitta rent visuellt, genom att jag känner igen mig, och nu har det varit mörkt och snöglopp och jag har inte lyckats tolka skyltarna (om jag ens lyckats få syn på dem) rätt utan tappat bort mig. Det finns typ en avtagsväg till Lund härifrån, men säkert sjuttionitton till Helsingborg och väg 111, inte kommer jag ihåg vad det stod på just de avfarter jag brukar ta.

Det har varit sanslösa kursdagar, från 8 till en bit efter 17, kursen egentligen på för hög nivå för mig, som geriatriker som inte går medicinjourer, och pendlingstiden har inte varit några planerade 50 minuter, utan snarare 80. Snömodd har gjort det i princip omöjligt att gå ut i ytterfil på vägen in till Helsingborg och jag har snällt fått ligga och tuffa i 60 på 100-väg och på motorvägen till Lund har ungefär 90% av alla bilar legat i ytterfil. Då blir det stopp, ja! Och i Lund håller de på och bygger både här och där och det har varit igenkorkat i princip från avfarten och in till parkeringshuset.

Jag har klivit upp vid 5:30 om mornarna och kommit hem vid 19. Ja, det vill säga, i tisdags åkte jag inom Väla och köpte ett par byxor, för det hann jag inte hemma, och var hemma vid 20. I onsdags var det gemensam kursmiddag och jag kom hem vid 21 och igår var jag tvungen att köra mamma till lättakuten och var hemma vid 21:30.

När jag har kommit hem har jag varit dödstrött och stupat i säng - säng och säng, förresten, jag sover på en madrass på golvet i mors klädkammare - utan att orka läsa.

Så summa sumarum: av planerade 40 timmars ljudbok är jag uppe i 3 timmar. Av planerade tre (korta) böcker har jag läst... tada! 5 sidor.

Heja mig! Eller nått :(

1 kommentar:

  1. Du har verkligen haft fullt upp! Inte konstigt att du inte orkat läsa då ju :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...