torsdag 19 september 2024

Hett i hyllan #57


Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som stått en evighet i bokhyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas. 

Senast jag var med i Hett i hyllan var i december 2022. Jag kände mig riktigt sorgsen när jag letade fram datumet (för att få nummer på inlägget) eftersom jag faktiskt vill vara med. Jag har bara inte fått till det med utmaningar och bloggande - för att inte tala om hur illa det är med l ä s a n d e t. Hur som helst, här är min hyllvärmare.


Det är inte lätt att heta Ruby Lennox. Mamma Bunty drömmer om filmhjältar och låter sig uppvaktas av grannen med en plasttulpan.
Pappa George smiter från papegojan och kattungarna i familjens djuraffär för att övertyga en yppig blondin om att han är fri och ledig. 
Systern Gillian blir en ängel - om de nu tar emot sådana som hon i himlen - och hemlighetsfulla Patricia rymmer sin kos. 
Ruby iakttar sin omgivning med klara ögon. Hon längtar bort, precis som andra färgstarka medlemmar i släkten. Som spröda vackra mormorsmor Alice som rymde med sin kringresande fotograf, som mormor Nell, som mamma Bunty. Ruby vill också något annat och bättre.

Jag vet inte riktigt var den här kommer ifrån. Kan jag ha plockat på mig den på någon rea? Ska vara Atkinsons genombrott. Någon som läst den?




2 kommentarer:

  1. Jag har läst den, men det var så länge sedan att jag inte kommer ihåg... Hade en period när jag läste flera böcker av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Ja, om du har läst flera titlar av henne, så borde den inte vara alltför oäven.

      Radera

Helgfrågan - vecka 38

Mias helgfråga lyder:  Hur många böcker läser du i genomsnitt per månad? För närvarande läser jag inga böcker, typ, men jag lyssnar på ungef...