måndag 1 oktober 2018

TBR oktober


Månadens spåk är spanska, så jag har plockat ihop en hög böcker ur bokhyllan. Jag räknar inte med att läsa dem alla, men förhoppningsvis åtminstone ett par. Hundra år av ensamhet känns som den viktigaste. Jag tycker verkligen om Garcia Marquez, har länge velat läsa den och den ingår dessutom i läsutmaningen 6 klassiker på 6 månader - del 2.



Ska det månne äntligen bli av att läsa The Ballad of the Sad Café? Jag begriper verkligen inte varför jag aldrig kommer till skott. Det lilla jag läst av den är hur bra som helst. Ingår i läsutmaningen 3x3 2018.



På lördag bär det av till Grekland. Min äldste är så oerhört historieintresserad så vi ska åka på en rundresa med Temaresor, Klassiska Grekland. Hans faster ska också med och det är han väldigt nöjd med. Han fick resan i födelsedagspresent. Jag kommer att packa med Odysséen, men räknar verkligen inte med att läsa ut hela.


Och så Storytel:

Just nu lyssnar jag på Westös Den svavelgula himlen. Jag tyckte ju så himla mycket om Hägring 38, så jag ville testa mer av honom. Augustnominerad blev den ju också.


Månadens klassiker (ja, det är två eftersom jag hakade på rätt sent och därför ligger efter) är Markurells i Wadköping. Jag räknar med att den kommer att vara både trivsam och lättillgänglig.


Eftersom månadens språk är spanska har jag valt Flykten av Jesús Carrasco. Jag har haft den i bokhyllan rätt länge och verkligen varit sugen på att läsa den, men nu när jag började leta hittade jag den inte. Har jag skickat den till mina fastrar mån tro? Som tur är finns den på Storytel, så det blir till att lyssna på den.


Mischling talar alla så gott om, så det är väl så dags att jag tar mig an den. Dessutom läser jag gärna om Förintelsen, så hemsk den är. Det är såpass att jag tycker att det är varje europés skyldighet, i synnerhet i dessa tider, att läsa, lära och begrunda. Vi får inte glömma vår historia.


Ja, borde man inte läsa Augustprisvinnaren? Nu ska det äntligen bli av, tänkte jag. Snart blir det dags att ge sig på 2018 års nomineringar.



Har jag tagit mig vatten över huvudet nu mån tro? Nå ja, det må så vara!

Hur det gick med TBR september? Jo men bra faktiskt. Jag gick ju ut så försiktigt efter sommarens strul med vidhängande lästorka, bara tre böcker och tre ljudböcker. Dem har jag läst/lyssnat på - och fler därtill.




5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag ser fram emot att läsa honom :)

      Radera
  2. Åh Zafon! Jag verkligen uppriktigt älskar hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite kluven, å ena sidan läser jag honom (och fortsätter att läsa honom), blir uppslukad och har svårt att sluta, å andra sidan kan jag tycka att det blir lite för mycket av allt

      Radera
    2. Vad tycker du om John Irving? Jag har alltid ett motstånd mot att påbörja hans böcker (har iofs bara läst tre), just för att det blir för mycket av allt, men när jag väl börjat älskar jag dem. Och ändå har jag samma motstånd gången efter... Men Zafon älskar jag förbehållslöst, möjligen med undantag för Marina som inte var så bra. Ja, och så har jag ju inte läst den senaste än heller.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...