torsdag 25 augusti 2022

Hett i hyllan #52

 

Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som stått olästa i hyllan i en halv evighet, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.


Det vete sjutton var den här kommer ifrån. Jag har hela tiden trott att det är något jag fått i paket från Bra Böcker, men så verkar inte vara fallet. 9/4 -84 står det i den, *host*.

Bergslagens Finnskogar är av ålder hem för övertro och trolltyg. Här har invandrarfinnars skogsväsen blandat sig med de svenska sägnernas varelser till en vildvuxen ojämförlig värld av gastar. 
Ur denna dunkla sagovärld för mer än tvåhundra år sen berättar den gamle fritänkardoktorn om sina sällsamma upplevelser, vilka för hans hustru, den unga dottern till en finnskogshäxa, är lika självfallna som hennes vardagssysslor som hon smeksamt utför åt sin make...
Här uppstår en levande, skrämmande och dråplig sagovärld.

Tja, den kan kanske vara rätt kul. Jag gillar ju sagor. Och efter 38 år kan det kanske vara dags att ta tag i den :D

3 kommentarer:

  1. Sagor kan ju vara kul 🙂 Spännande att hitta så gamla skatter i hyllan.

    SvaraRadera
  2. det är nog dags för Nattens vilda jakt nu, ja. den har verkligen bidat sin tid

    SvaraRadera
  3. Det här var udda. Kan kanske vara kul, som du säger. Jag känner inte alls till den här författaren.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...