tisdag 30 augusti 2022

Tisdagstrion - Tre intill varandra liggande länder

 

Tisdagstrion utgår från Helena på Ugglan & Boken och veckans tema är: Böcker av författare från tre intill varandra liggande länder



ISRAEL. Jag blev oerhört förtjust i Amos Oz bok Judas (som nämnt vid ett antal tillfällen). Jag bestämde mig omgående för att läsa mer av honom, men inte sjutton har det blivit av. Än. Ett par, tre titlar väntar dock i bokhyllan.



EGYPTEN. In the Spider's Room väntar oläst i hyllan. Den var kortlistad för International Prize for Arabic fiction 2017. En fiktiv berättelse runt en verklig händelse, The Queen Boat affair, då 52 män som befann sig på en nattklubb för homosexuella arresterades, hängdes ut i pressen och sedermera dömdes, bl a för sedeslöshet.
 


LIBYEN. En underbar bok om Ukkhayyad och hans älskade fullblodskamel :) Jag måste läsa mer av al-Koni.


10 kommentarer:

  1. Jag har inte läst någon i din trio än i alla fall.

    SvaraRadera
  2. jättefin trio! har läst Stenblödning av al - Koni. har Gold Dust. Amos Oz var en jättefin författare

    SvaraRadera
  3. Ovanliga länder i din trio. Så ovanliga att jag inte har läst någon bok från någon av länderna. Tror jag.

    SvaraRadera
  4. Wow, en kamelbok!!!! Superspännande!

    SvaraRadera
  5. Spännande trio! Vill läsa alla!

    SvaraRadera
  6. Guldsand har jag läst och det var en fin och märklig upplevelse. Och Amos Oz ja! Honom måste jag ju läsa. Tack för påminnelsen. Den egyptiska författaren känner jag inte till så tack för det tipset också!

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att du tog dig ganska långt bort i din trio! Alla tre låter riktigt intressanta!

    SvaraRadera
  8. Judas har jag läst. Visst är den bra!

    SvaraRadera
  9. Amos Oz tyckte jag mycket om. läste hans självbiografiska roman, En berättelse om kärlek och mörker. har också öäst annat av al - Koni, men jag vill läsa din bok också

    SvaraRadera
  10. det var jag som blev anonym av någon anledning

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...