måndag 5 september 2022

Bookerpriset - långlistan


Det är ju så kul med bokpriser! 2023 ska jag minimera antalet utmaningar, så att det finns utrymme för att läsa de nominerade - åtminstone de kortlistade - till de bokpriser jag tycker är roligast: Augustpriset, Women's Prize for Fiction, Bookerpriset och Internationella Bookerpriset. 

Av de tolv böcker som långlistats till Bookerpriset i år har jag läst fem. Det var de jag lyckats få tag på via Storytel och bibliotek. Ytterligare tre böcker är jag väldigt sugen på att läsa.

I morgon tillkännages kortlistan. Vi får se om någon av de böcker jag läst tar sig dit.


Det här är den bok jag läste först och den jag tyckte mest om. Därmed inte sagt att jag ser den som en Bookervinnare. Till formen en deckare, men i botten något helt annat. Början är helt sanslös och man undrar vart i herrans namn det hela ska ta vägen. Lite spännande upplägg, tyckte jag nog.



En kort bok, åt fantasyhållet. Jag var väl inte helt övertygad när jag lyssnade på den, och nu har jag faktiskt glömt den nästan helt och hållet.



Den här boken kan jag inte ge en rättvis bedömning - i den mån jag nu någonsin gör det. Ekonomi, affärmän, börsen... Något så makalöst tråkigt! Jag bara kunde inte hålla fokus, så när det väl handlade om människor så hade jag tappat bort vem som var vem. Nog kan han skriva karln, men som sagt, ekonomi är typ det tråkigaste jag vet. Det känns som om det var en knorr där på slutet som jag missade helt och hållet. (Var det samma par eller var det ett annat?)



Denna väldigt omtalade - och så vitt jag förstår omtyckta - bok är den enda som hittills är översatt till svenska. Det är Små ting som dessa som är nominerad. En berättelse som utgår från skandalen runt Magdalene Laundries, tvätterier som drevs av katolska kyrkan där "fallna kvinnor" i princip arbetade som slavar och for väldigt illa. Och visst, det var charmigt och rart och rörande och bra skrivet, men var det inte lite väl sentimentalt och smetigt?



Den här kan jag inte heller ge något rättvist omdöme. Fel tid, fel medium. Den är bra inläst, men i min tröttma hade jag svårt att hålla fokus när jag lyssnade. Onekligen välskriven. En kvinna med cancer, dåtid och nutid. Och cancern, som allt mer blir kvinnan själv.

De tre ytterligare som jag vill läsa är:


Jag gjorde ett quiz om vilken bok av de långlistade jag borde läsa och hamnade på denna. När jag läser vad den handlar om så känns det helt rätt.



En booktuber jag litar på var helt till sig i trasorna över denna bok. Låter helt klart som något för mig. 



... liksom denna. De brittiska booktubers jag följer har gillat den, den amerikanska (med bisittare) säger att den är 'dense' och uppger att folk tycker att den är lite tuff att ta sig igenom. (Ja där bekräftades mina fördomar om amerikaner!). 

Vi får se om jag klickar hem dem. Frågan är bara när jag ska hinna läsa. 

Eh... alltså... *host*  Jo jag har ju klickat hem dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...