torsdag 1 september 2022

Hett i hyllan #53

 

Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som har stått en halv evighet i bokhyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.

Tja, den här lär väl vara från början av 80-talet den också. Jag förtjänar snart priset 'Mest hopplös vad gäller hyllvärmare'.


Johor, ambassadör från Canopus, berättar här om jorden i en fjärran framtid. Människornas hemvärld koloniserades för länge sedan av Canopus och döptes om till Shikasta. Nu härskar istället Puttioras imperium över planeten, som hemsöks av svält, krig och miljökatastrofer. I Johors ögon är människorna galna och fullständigt självdestruktiva. Han har fått i uppdrag att rädda mänskligheten, men tror inte själv att det låter sig göras.

Fadern såg till att läsa den här rätt omgående när den kom hem och blev väldigt förtjust. Jag minns att jag hjälpte honom att fixa del 2, Giftermålen mellan zonerna tre, fyra och fem. Den står också i hyllan. Uppenbarligen finns det ytterligare tre delar i serien. 

Jag gillar förvisso science fiction - hur mycket science fiction det nu är med svält, krig och miljökatastrofer; det känns ganska här och nu - och Doris Lessing borde jag läsa mer av, så kanske borde jag ge den en chans.

2 kommentarer:

  1. Jag vet att jag har läst minst en Doris Lessing, men det måste ha varit på 80-talet och jag minns inte alls vad det skulle kunna ha varit för bok.

    SvaraRadera
  2. Shikasta har jag läst för mycket länge sedan men jag minns nog inte mycket. Vad jag kommer ihåg är att jag tyckte att det var intressant och spännande att Doris Lessing hade skrivit science fiktion. Giftermålen mellan zonerna är jättebra, en bok som jag inte tyckte var något vid den första läsningen, men när jag läste om den senare, då blev upplevelsen en helt annan.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...